Sella, mööda põhjaseina, 3B

Alpinism, tehniline klass (kõrgused kuni 6000 m)
Tipu kõrgus meetrites:
3B (vene r.k.)
Bezengi, Kaukasus, Venemaa
14.08.2015
  • Oleg Miroshnikov (grupijuht)
  • Ernest Cunculis
Jäämarsruut
1129 m
Soe, selge, päikseline

Asusime Avstriski laagriplatsilt teele kell 4:00. Teekond laagriplatsilt marsruudi alguspunkti oli eelmisest retkest Bašhaauzile tuttav, seega pimedas orienteerumine raskusi ei valmistanud. Marsruudi algusesse, Sella jäise põhjaseina alla, jõudsime kell 6:20. Seal panime peale vööd, jaotasime ära varustuse ning kui kell sai 7:00, alustasime ronimist.

Sella ligi 420-meetrise jääseina läbimiseks kasutasime täpselt sama taktikat, mille olime sisse töötanud Arhimedal, tõusul Urali kurule. Ainus erinevus oli see, et nüüd ronis esimesena Ernest ning talle järgnes Paša – kõik muu oli identne. Seina keskmine kaldenurk oli hinnanguliselt 50 kraadi, järsemad lõigud üle 60 kraadi. Ronides tuli ületada kaks bergšrundi (seina alguses ja lõpuosas) ning üks järsem jäämurru-tsoon seina keskosas. Jää oli hästi ronitav ja pehme, ilm päikseline ja tuulevaikne. Seina läbimiseks ronisime 10 köietäit,  iga köie kohta keskmiselt 2-3 puuri. Koostöö sujus hästi, kõik teadsid, mida tegema peab. Sellisena oli marsruut nauditav ja sujuvalt kulgev.

Tipuharjani jõudsime kell 10:30, mis tähendab, et põhjaseina läbisime 3 tunni ja 30 minutiga ehk umbes 20 minutit köietäie kohta. Mööda harja oli tipuni vaid lühike lumine jalutuskäik. Kell 11:00 seisis terve grupp juba koos Sella tipus (4329 m). Pärast tavapäraseid tipuprotseduure asusime laskuma mööda kirdeharja. Jõudnud Sella sadulani, laskusime ühe köietäie kuni Bezengi liustikuni, kust alustasime tagasiteed mööda sama tuttavat trajektoori kui Bašhaauzilt tulles. Telkideni jõudsime kell 14:00. Seega olime teel täpselt 10 tundi. Kokkuvõtteks võib öelda, et tegu oli puhta kontsentreeritud jäämarsruudiga, kus rõhk polnud mitte niivõrd füüsilisel raskusel, vaid tehnilisel, sest köietöö kiirus ja varustuse tagantpoolt ette toimetamine olid need tegurid, mis tagasid kiire edasiliikumise.