Šašov l'ad, 110 m, WI3+

• Rees-Roonius Juurmaa
Jäämarsruut
110 m.
Udune, värskelt sadanud lumi.

Läbimisviis: altjulgestus, soolo

Nähes pärast Veverkovi jääkoselt laskumist, et päikeseloojanguni on veel aega küllaga ning tundes, et ronimiskindlus on piisavalt hea, otsustasin ette võtta veel ühe soolotõusu. Selleks müttasin puusadeni lumes üles piki kuluaari nimega Královsky žlab, kuni jõudsin Velka Studena Dolina ilmselt kõrgeima jääkoseni - Šašov l'ad.

Tegemist on 110 m kõrguse harvaronitava kena astmelise WI3+ marsruudiga. Jäärohkel talvel on see tervikuna lihtsapoolne marsruut. Antud hetkel oli aga jääd selgelt vähevõitu, tõstes raja võtmelõigu ehk esimesed 10 m kindlasti WI5 tasemele. Nimelt, esimesed 6 m vertikaalsel seinal oli jää sedavõrd õhuke, et lühike puur (12 cm) ei läinud isegi pooleldi sisse. Tükk aega vaatasin raja algusosa eri nurkade alt, kaaludes kas asi on seda väärt. Siis otsustasin, et on ikka - ronisin mööda õhukest julgestuskõlbmatut jääd 6 m üles, tegin väikese traaversi vasakule ja ehitasin esimese korraliku purika külge kahest puurist jaama. Sealt edasi muutus jää tunduvalt paremini ronitavaks, vaheldumisi vertikaalsete ja laugemate seinaosadega. Roninud terve köiepikkuse välja, ehitasin vahejaama, fikseerisin köie ning hakkasin mööda seda laskudes seina ekspressidest ja puuridest puhastama. Seejärel žumaaritasin mööda köit uuesti üles vahejaamani. Teine köietäis oli võrreldes esimesega lihtne kulgemine, lõpp juba üsna laugel lumega kaetud jääl. Seetõttu otsustasin üles jõudes aja kokkuhoiu mõttes laskumiseks mitte jaama ehitada, vaid rahulikult alla ronida. Tagasi vahejaamani jõudes ehitasin Abalakovi jaama, tekitasin topeltköie ning laskusin hämara saabudes tagasi marsruudi algusse.

Kokkuvõttes ilus ja huvitav, kui mitte füüsiliselt, siis vahest psühholoogiliselt Tatrates veedetud päevade kõige nõudlikum marsruut.