Tehniliste
oskuste kinnistamine, tehnilise kiiruse viimistlemine ja koostöö sujuvuse
tagamine.
VÕISTLUSTE AEG
JA KOHT.
Võistlused toimuvad 20. – 21. mail 2000.a.
Põhivõistlus on Viljandis Karula veskil 20. mail algusega kell 9.30
(registreerimine). Stardiaeg 10.30. Hilinejad saavad loa startida nimekirja
lõpus.
Kui on palju võistlejaid, siis jätkatakse
järgmisel päeval.
Soovi korral toimub 21. mail lisaüritusena
“Väike klemmironimine”.
KORRALDUS.
Võistluste korraldus on kollektiivne, st.
kohaletulnud võistlejad on paarikaupa üksteisele kohtunikeks. Nad fikseerivad
vead, mis hiljem vastava tabeli abil arvestatakse karistussekunditeks.
Võistlused on köiskondadele (2 inimest köiskonnas). Paaride stardijärjekord
loositakse. Samuti loositakse paarist esimene trassilemineja.
OSAVÕTJAD.
Võistlus on lahtine. Osavõtja sugu ei
määratleta. Osa võivad võtta need, kellel on vajalikud tehnilised oskused ja
varustus. Eeldatav on eelnev mäeskäigukogemus.
Teistkordselt (näiteks teise kaaslasega)
startida ei saa.
LÄBIVIIMINE.
Võistlused toimuvad ühes etapis: köiskond
läbib etteantud raja aja peale, vead arvestatakse ajalise kaotusena (vt. Lisa
nr. 1. Eksimuste arvestamise tabel).
Järgmisel päeval toimub eraldi arvestusena osavõtjate soovi korral
lisavõistlus pealkirjaga “Väike klemmironimine”.
GARANTIID.
Võistlejad garanteerivad, et nende tehniline
tase vastab trassi ohutule läbimisele.
Kohtuniku julgestus puudub.
REGISTREERIMINE.
Osavõtjad peavad registreeruma tunni jooksul
enne stardi algust. Kui mõni paar hilineb, lülitatakse ta võistlejate nimekirja
lõppu ning lubatakse trassile.
Trassi läbimine on tasuta.
Meeldetuletus: kuna on vaja maksta veski
kasutamise eest, siis korjatakse see raha kokku kõigi ronimislaagris viibinute
käest.
ARVESTUSSÜSTEEM.
Võistluste jälgimine on kollektiivne
(osavõtjad). Teekonna läbimist arvestatakse ajaliselt ja tehniliselt. Tehniline
eksimus kajastub vastavalt eksimusele lisaaja liitmises vastavalt tabelile (vt.
Lisa nr. 1.).
Arvesse läheb mõõdetud ja arvutatud trassi
läbimise aeg.
Kontrollaega pole.
AUTASUSTAMINE.
Osavõtjaid autasustatakse diplomitega.
TRASSI SPETSIIFIKA.
Trassi ülesehitus sõltub otseselt veski seinte
omapärast. Hoonekumerus ja teravad
ääred tingivad selle, et jaamu tuleb teha tihedamini kui tavalisel trassil
(ümber veski kuuldavus halveneb järsult), samuti ei ole võimalik köisi vedada
üle teravate betoonäärte. Samuti on jälgitud, et julgestuspunkideks ei oleks
ainult klemmid, vaid ka sarved ja konksud (ohutus). Pendli sooritamise ja
laskumise organiseerimiseks tuli valida sellised kohad, kus oleks võimalik köie
läbijooks. Vastavalt trassi spetsiifikale tuleb antud juhendit punktuaalselt
jälgida.
TEHNILISE TRASSI KIRJELDUS.
Trassil luuakse kuus (6) jaama.
I jaam asub veski uksest paremal pool. Jaam
luuakse kahest klemmist ja põhiköiest. Esimene ronija suundub seinale üles – 1.
naelaks on konks – 2. naelaks on konks – 3. naelaks on karabiiniga konks.
Järgneb pendli sooritus. Selleks tuleb teha 3. naela korraks enesejulgestus,
kuna põhiköis tuleb läbi karabiini panna. Karabiini võib avada, kuid tuleb
jälgida, et muhv uuesti kinni keerataks. Ronija laskub uuesti alla suunaga
tagasi esimese jaama poole, samal ajal korjab kokku seinale pandud varustuse.
Kui esimene ronija jõuab ääreni, fikseerib julgestaja köie ja esimene võistleja
sooritab pendlikivikaminani. Pendli
soorituse kohta vt. Nõuded. Pendel. II jaam luuakse kaminasse.
Kui on loodud julgestus, liigub teine ronija
ääreni ja sooritab pendli. Köis tõmmatakse jaama, kui mõlemad seisavad
enesejulgestuses.
SKEEM: 1. KUNI 2. JAAM.
II jaam asub kaminas. Esironija vahetub.
Liikumine jätkub mööda äärt. 1. nael on konksus – 2. nael on klemm – 3. nael on
“sarvel” (pael) – 4. nael on klemm.Ronija liigub tellisseinani (puudutab käega) ja laskub maha. Liikumine
jätkub žumaariga kaminast üles (lokaalne köis), esironijal on ees haarav sõlm.
Kaminas on veel üks sõlmega köis, sinna tuleb 5. nael. Kaminatorule luuakse III
jaam.
Paariline läbib kaminalõigu samuti
žumaariga, haaravat sõlme pole vaja.
SKEEM: 2. KUNI 3. JAAM.
III jaam asub kaminatorul. Esironija
vahetub. Nüüdne esironija laskub katusele – 1. nael vihmaveetoru konks (mitte
vihmaveetoru!) – 2. nael on klemm – 3. nael on klemm – 4. nael on klemm.
Ronimissuund onallapoole kuni veski
ääreni. IV jaam luuakse aknale, mis asub veski ukse kohal.
SKEEM: 3. KUNI 4. JAAM.
IV jaam on aknal. Esironija vahetub jasuundub paremale üles suunaga “sarvede”
poole. 1. nael on klemm – 2. nael konksus – 3. nael konks – 4. nael klemm – 5.
nael “sarvel” seistes aknavarvale. V jaam luuakse konksu betoonnegatiivi alla
müüri ja betooni piirile (betoonseina kõige alumisem konks).
SKEEM: 4. KUNI 6. JAAM.
V jaamast organiseeritakse laskumine alla VI
jaama.
Esimene vahetub, st. esimesena laskub see,
kes jõudis V jaama viimasena. Laskumisköieks on oma köis.
VI jaam luuakse kaevukonksu.Vt. nõuded.
Kokkuvõte trassist. I jaam (UKSE KÕRVAL)
– 2 jaamanaela+3 naela, pendel - II jaam (MAAKIVIKAMINAS) – 5
naela -III jaam (TELLISKAMINA TORUL) –
4 naela – IV jaam (AKEN VESKI UKSE KOHAL)– 5 naela – V jaam
(BETOONSEINA ALUMINE KONKS) – laskumine VI jaama (KAEVUKAANE KONKS).
NÕUDED.
START
Köis on puhitult käes.
Võistlejad on vöösüsteemis ja varustus
küljes.
Jaamaköis on võistlejal küljes.
Võistlejad seisavad stardipaigas ukse
kõrval.
FINIŠ
VI jaam loodud.
Mõlemad võistlejad on jaamas
enesejulgestuses.
Köie üks ots on fikseeritudVI jaamas.
Köis on V jaamast alla tõmmatud, st.
mõlemad köie otsad on maas.
LASKUMINE
Köie võib alla heita alles siis, kui
organiseeritakse laskumist.
Laskumisköie otsas peab olema sõlm.
Esimene laskub fikseeritud laskumisköiel
(oma köis) kaheksa või plaadiga või dülfriga ja ülemise julgestusega, mis
organiseeritakse samuti oma köiest.
Teine laskub kahekordsel köiel kaheksa või
plaadiga või dülfriga, julgestuseks haarav sõlm.
Viimane laskuja eraldab köied
eralduskarabiiniga.
Laskumisköis peab olema fikseeritud VI
jaama,st. mõlemad otsad, kui teine laskub. Köie allatõmbamisel on üks ots
fikseeritud.
Oma köis tuleb V jaamast alla tõmmata,
varustust ei tohi üles jätta.
Laskumisel tuleb kasutada kindaid.
ŽUMAARIGA TÕUS
Esimesel on alumine julgestus + haarav
sõlm.
Teisel on ülemine julgestus.
Köis žumaarilõiguks on lokaalne, mitte oma
köis.
Žumaari kasutavad tõusuks mõlemad.
JAAM
(Jaama all mõeldakse mägede tingimuses
kolmest kaljunaelast või kahest naelast ja ühest klemmist ning põhiköie
jupist moodustatud julgestuspunkti.
Samuti seda, kui põhiköis on fikseeritud
ümber kindla rahnu.Viljandi veskil
asendab seda mõni lokaalne ja kindlalt kinni veskil asuv
konstruktsioonielement: konks või toru.)
Jaam luuakse põhiköie jupist (firnikate
nimetus Rudolf) kasutades surmasõlme kontrollsõlmega (sõlmedega).
Kontrollsõlmede arvu määrab ära see,
millist surmasõlme modifikatsiooni kasutatakse.
Enne jaama kasutamist on KOHUSTUSLIK
kontrollida selle töökindlust.
NAELAD
Trassi kirjelduses ettenähtud naelte
(klemmide ja tugipunktide: lokaalsed konksud, rippköied ja “sarved”)
kasutamine on kohustuslik.
Naelte kasutamise järjekord on kindlaks
määratud trassi kirjelduses, järjekorra järgimine kohustuslik (ohutuse
huvides).
Veskile sobivad kõige paremini stopperid
ja stopperikujulised väikesed klemmid (“nuts” – tõlkes pähklikesed).
JULGESTUS
Kaaslase julgestus läbi jaamakarabiini on
kohustuslik. Lisajulgestusvõtted vabal valikul. Pendli puhul on targem
(soovituslik) kasutadaUIAA-sõlme,
sest nii on parem köit fikseerida.
Kaaslase julgestamiseks tuleb kasutada
kindaid.
ENESEJULGESTUS
Esimene ronija võib enesejulgestuse teha
eraldi kindlas punktis, nagu kaminatoru, konks, aknavarb. Kui selline koht
puudub (näit. I jaam), siis jaamaköiele.
Teine ronija teeb enesejulgestuse
jaamaköiele.
Kui jaamas toimub varustusevahetus, siis
peab mõlemal olema enesejulgestus.
Jaamades on enesejulgestus kohustuslik, ka
I ja VI jaamas, samuti on vajalik enesejulgestuse kontroll.
KÖIE ASEND
I jaamas – maas.
II jaamas – julgestaja juures.
III jaamas – julgestaja juures.
IV jaamas – julgestaja juures.
V jaamas – julgestaja juures kuni
laskumiseni, siis võib laskumisköie koos sõlmega alla heita.
VI jaamas – maas.
Köis ei tohi maha või allapoole langeda
(lubatud umbes meeter julgestajakandadest), st. et köis on julgestaja juures.
KÖIS
Võistlustel kasutatakse ainult pikki köisi
(u. 40 m). Köie lühendamine pole lubatud,köit kasutatakse kogupikkuses.
KÄSKLUSED
Seongu enda kokkuleppel, eeldatav on
üksteisest arusaam.
JUHEND
Juhendi lugemine koos kõigi lisadega on
KOHUSTUSLIK.
VARUSTUS KÖISKONNALE
Köis u.38-40 m, 2 vöösüsteemi (alumine ja
ülemine osa, karabiinid, 2 enesejulgestusotsa), 2 žumaari, 2 laskumisvahendit
(plaadid, kaheksad või laskumiskarabiinid), 2 repsu haarava sõlme jaoks,
pikendusi, muhvita karabiine, 2 julgestuskarabiini (muhviga), kindad, 2
Rudolfit (põhiköie juppi u. 5 m jaamaköieks), stopperid (vm. klemmid),
klemmikonks, kui vajalikuks peetakse.
Varustus peab olema piisav vastava trassi
ohutuks ja reeglitekohaseks läbimiseks.
Rudolfid saab vajadusel Heili käest. Köied
on kas isiklikud või Firni omand, mida saab kohapeal laenata.
ABI
Suuline abistamine on lubatud.
Suulise abi küsimine on lubatud.
PENDEL
(Pendlit kasutatakse mägedes raskest
lõigust ülesaamiseks, et jätkata teed kas paremalt või vasemalt poolt üles.)
Perfektne pendel on A-kujuline. Selle
sooritamiseks ronib esimene ronija üles, lööb naela (veskil konks) ja paneb
köie sealt läbi. Ronib viltu alla tagasi ja korjab seinalepandud varustuse
kokku.
Pendli sooritamiseks fikseerib julgestaja
köie.
Esironija toetub köiele ja jalgadega
joostes läbib “raske lõigu”. Pihkusid ja sõrmi seina puudutamiseks kasutada
ei tohi. Labakäe teist poolt ja muid kehaosiaga küll.
Pendli teise otsa jõudnud, peab aga
seinast kinni krabama (et mitte tagasi lennata).
Teine ronija ronib ääreni ja sooritab
pendli samadel tingimustel. Köie fikseerib nüüdne julgestaja.
Jõudnud jaama, asub ka teine
enesejulgestusse, köie üks ots sõlmitakse lahti ja köis tõmmatakse ülevalt
karabiinist välja.
VARUSTUSE ASEND
Vajaminev varustus peab olema vöösüsteemis
nii, et see ei segaks ronija jalaastet.
EKSIMUSTE
ARVESTAMISE TABEL.
Lisa nr.
1.
JAAM
Puudub kontrollsõlm
30 sek.
Jaam ei tööta
30 sek.
Jaama ei kasutata
30 sek.
VAHEPUNKTID
Vahepunkt jääb vahele
30 sek.
Klemm tuleb ära
30 sek.
Pael tuleb “sarvelt” ära
30 sek.
Vahepunkt ei tööta
10 sek.
KÖIS
Köie asumine üle meetri julgestaja
kandadest allpool
10 sek.
Köie mahakukkumine
NB! Pendliköie väljatõmbamisel
mahakukkunud köieots on lubatud.
30 sek.
Köie kinnijäämine
20 sek.
HAARAV
Haarava sõlme puudumine
20 sek.
Haarava kinnikiilumine
10 sek.
JULGESTUS
Julgestuse puudumine
30 sek.
Liikuma hakkamine ilma julgestuseta
30 sek.
Julgestus tehtud mujalt kui jaamaköiest
20 sek.
Köielõtk (julgestus ei toimi)
30 sek.
ENESEJULGESTUS
Enesejulgestuse puudumine
30 sek.
Teisena tulija enesejulgestus mujal kui
jaamas
20 sek.
VARUSTUS
Varustuse kaotamine
20 sek. ühe eseme kohta
Varustuse
puudumine
10 sek.
LASKUMINE
Laskumisköiel puudub sõlm
10 sek.
Laskumisköie otsad pole alljaama
fikseeritud (teine laskuja)
10 sek.
Laskumisköie üks ots pole jaamas köie
allatõmbamise ajal
10 sek.
Eralduskarabiini puudumine
10 sek.
PENDEL
Pendliköiele jääb sõlm (väljatõmbamisel)
10 sek.
Pendli sooritamisel puutus pihk või sõrmed
seina
10 sek.
Pendliköis ei tule alla
10 sek.
MUU EKSIMUS
Kandadest allpool rippuv varustus (v.a.
köis – vt. märkust KÖIS)
10 sek.
Muu eksimus
10 sek.
KUKKUMINE
Oleks eeldatav, et
midagi sellist ei toimu, kuna KOHTUNIKU JULGESTUS PUUDUB. Õnneks on trass
paigutatud võimalikult madalale ja naelte asukoht on ohutuse seisukohalt
täpselt välja mõõdetud.Kui siiski
toimub libisemine ja/ võikukkumine,
siis võib võistlust jätkata, kui seda soovitakse.
Libisemine üle
meetri allapoole või kukkumine
1 minut
KOMMENTAAR.
Eksimused tekitavad
niigi viivitusi, lisasekundid on lohakuse eest.
Vead tuleb parandada
, näiteks puuduolevale (mahajäetud) varustusele tagasi järele ronida kõikide
julgestusreeglitega vastavuses. Allakukkunud varustus on kaotsiläinud varustus
(see, mis on maapinnale kukkunud). ERILIST TÄHELEPANU TULEB PÖÖRATA
JULGESTUSELE JA ENESEJULGESTUSELE, OLEKS KENA, KUI SELLES VALLAS EKSIMUSI
POLEKS.
Juhendile ja Lisale
nr. 1 liitub Lisa nr. 2 , mis on käsitsi joonistatud skeem trassist, jaamadest
ja vahepunktidest (naelad). Seda saab näha ka kohapeal. Lisa nr. 3 on “Väikese
klemmironimise juhend”, trass tehakse siis, kui onsoovijaid ja
sellel on eraldi arvestus (pisivõistlus).
Nõuded ja
veaarvestus on sama, mis põhivõistlusel.
Lühike kirjeldus.
Start antakse nii,
et võistlejad on veski ukse kõrval uksest vasakul pool maas.
I jaam luuakse
aknale ukse kohale, sinna ronivad võistlejad vaba tehnikaga.
Edasine trass
läbitakse veski kõige alumist osamööda, ülemiseks piiranguks veski rant. Randist kõrgemale käsi panna ei
tohi, randile aga küll.
Teel jaamani tuleb
panna seinale köie jaoks 7 klemmi (stopperit arvatavasti) koos paeltega.
Maakivikaminas on II
jaam, esironija vahetub. Enesejulgestus jm. nõudedon samad, mis pikal trassilgi.
Teel III jaama
liigutakse sama põhimõtte järgi allpool ranti ja pannakse seinale samuti 7
klemmi koos paeltega ning köis sealt läbi.
III jaam asub
“sarvedel”, sinna tohib ronida siis, kui käsi ulatub “sarve” haarama.
Ettevaatust tõusul!, kuna kiivreid pole kasutuses.
III jaamast
laskutakse maha.
Laskumisköis
visatakse alla siis, kui organiseeritakse laskumist.
Köie otsadjäävad esimese laskuja külge fikseerituks
kuni köie väljatõmbamiseni. Siis sõlmitakse üks ots lahti.
Jaamaköit “sarvele”
ei jää, järelikult tuleb viimasel laskujal köis ümber “sarve” panna ja laskuda
kahekordsel köiel.
Kukkumise korral
võib võistlust jätkata, karistusaja arvestamistvt. Veatabel.
Lühike kirjeldus: I
jaam AKNAL – 7 klemmi – II jaam KAMINAS – 7 klemmi – III jaam “SARVEL”
ja laskumine maha.
Ronimine toimub
täispikkuses köiega (u. 38 – 40 m).
“Väikesest
klemmironimisest” võivad osa võtta kõik need, kes oskavad luua jaamu, enese-
ning kaaslasejulgestust ning panna klemme ning organiseerida omaköiest laskumist ja laskuja julgestust samal
ajal.
Juhendid ja
veatabelid koostas Heili Hani (mei [ät] ut.ee).
14. aprill
2000.a.
Juhendeid ja
veatabeleid võib vabalt levitada, kasutada ja modifitseerida, kui selle eesmärk
ei ole kommertslik.