Missestau, mööda idaseina parempoolset kontraforssi, 5B

Alpinism, tehniline klass (kõrgused kuni 6000 m)
Tipu kõrgus meetrites:
5B (vene r.k.)
Bezengi, Kaukasus, Venemaa
09.07.2019
11.07.2019
  • Oleg Mirošnikov (grupijuht)
  • Rees-Roonius Juurmaa
Raskuskategooria grupi hinnangu järgi:
5B
Kaljumarsruut
1100 m
09.07: päeval soe ja selge, õhtul vihmasadu ja pilvisus.
10.07: soe, selge, sademeteta.
11.07: vastu hommikut väga tugev lumesadu ja tuul, ennelõunal sadu lakkas.

Pildialbumid:
- Alpinismiinstruktorite kool 2019
- Bezengi alpilaager 2019

2019. aasta suvel veetsin poolteist kuud Bezengi alpilaagris. Esimeseks eesmärgiks oli läbida 3.-23. juunil alpinismiinstruktorite kool. Kui see sai edukalt tehtud, töötasin 16 päeva abiinstruktor-praktikandina, juhendades koos oma hea sõbra ja ronimiskaaslase Oleg Mirošnikoviga Tartu algajate gruppi. Seejärel veetsime nädal aega Olegiga kahekesi, ronides Missestaule (4425 m) mööda idaseina 5B marsruuti.

Marsruudi UIAA skeem

- Kaljunaelu: 5
- Jääpuure: 3

4) Lähenemine:

Marsruudieelse bivuakini jõudmiseks tuleb Bezengi alpilaagrist liikuda mööda Mižirgi liustiku vasakpoolset kallast. Pärast seda, kui liustik teeb kurvi paremale, tuleb jätkata liikumist mööda moreennõlva ja hiljem mööda „oinapäid”, mis viivadki lõpuks välja Missestau idaseina alla. Marsruut algab Missestau idaseina parempoolse ja vasakpoolse kontraforssi vahel paikneva kuluaari jalamilt (laviinikoonuse pealt).

5) Lõikude lühikirjeldus:

Marsruudi kõrgustevahe on 1100 m, ronitud köiepikkuste summa 1600 m (30 pitchi). Ronimise raskuskategooriad (vene süsteemis) jagunesid nii:

VI (kuni prantsuse 6a+...6b): 320 m;
III...IV+: 690 m;
I...III: 590 m.

R0-R1   Alustades Missestau idaseina parempoolse ja vasakpoolse kontraforssi vahel paikneva kuluaari jalamilt, laviinikoonuse pealt, roni suunaga üles paremale mööda silekaljusid ehk "oinapäid", kuni järgmise hea riiulini. Julgestus raskendatud (100 m, 60°, III-IV).
R1-R2   Mööda "oinapäid" suunaga üles-vasakule järgmise riiulini (50 m, 60°, III-IV).
R2-R3   Mööda "oinapäid" suunaga üles-vasakule, kuni suure riiulini, sisenurga jalamile (65 m, 60°, III).
R3-R4   Mööda sisenurka otse üles (50 m, 75-90°, VI).
R4-R5   Jätka mööda sisenurka järgmise riiulini (30 m, 75-90°, VI).
R5-R6   Mööda selgelt eristatavat diagonaalset pragu üles-vasakule, kuni hea riiulini (30 m, 75-90°, VI).
R6-R7   Läbi kamina, mis on suletud suure kiviga; ületa seinake ja sisenurk, jõudes järgmise riiulini (45 m, 75-90°, VI).
R7-R8   Ületa väike seinake ning lasku kohe alla, jõudmaks selgesti eristatava kuluaari jalamile (20 m, 45-60°, III).
R8-R9   Mööda kuluaari (lahtised kivid!) otse üles, kuni sadulani. Sadulast paremat kätt on teravatipuline žandarm "Kukk", sadulast vasakut kätt aga teine, kandiline žandarm (25 m, 45-60°, III).
R9-R10   Sadulasse jõudnud, mine teisele poole harja ning tee traavers piki varem mainitud kandilise žandarmi serva, kuni sisenurga jalamini. Mööda sisenurka üles kuni väikse (2 x 2 m) "lauakeseni" (35 m, 75°, IV).
R10-R11   Platvormikeselt edasi mööda harja, kuni järsu sisenurga jalamini. Mööda sisenurka otse üles (40 m, 80-95°, VI).
R11-R12   Sisenurk läheb üle karniisiks, mida läbib pragu. Ületa karniis ning sellele järgnev seinake, jõudes välja kaminani, kus on hea jaamakoht (10 m, 100°, VI).
R12-R13   Mööda pragu otse üles, kuni järgmise suure kaldus riiulini, mõne tasase platvormikesega. Esimene ööbimiskoht. (40 m, 90°, VI).
R13-R14   Piki riiulit traavers paremale, kuni sisenurga jalamini. Mööda sisenurkadega liigendatud seinaosa suunaga üles-vasakule, kuni järgmise riiulini (45 m, 60°, III-IV).
R14-R15   Mööda riiulitega liigendatud seinaosa suunaga üles-paremale, kuni kitsa riiulini, mille kohal on karniis (25 m, 50°, III).
R15-R16   Poolringikujuline tehniline traavers karniisist paremale, jõudmaks sisenurga jalamile (paremat kätt on näha suurt kuluaari). Sisenurgast üles ning mööda sellele järgnevat riiulit vasakule, jõudmaks seinakese jalamile (25 m, 75-90°, VI).
R16-R17   Ületa seinake ning tee traaver üles-paremale, jõudmaks välja eelmainitud kulaari vasakusse serva (25 m, 75°, IV).
R17-R18   Mööda kuluaari (lahtised kivid!) otse üles, jõudmaks lauge harja peale (25 m, 60-75°, III).
R18-R19   Mööda lauget harja, kuni kohani, kus reljeef muutub järsemaks (60 m, 20°, I-II).
R19-R20   Mööda lihtsaid kaljusid suunaga üles-vasakule (50 m, 45°, III).
R20-R21   Jätka mööda lihtsaid kaljusid suunaga üles-vasakule, kuni järsu kamina jalamini (50 m, 45°, III).
R21-R22   Mööda järsku kaminat (lahtised kiviplaadid), kuni järgmise riiulini (45 m, 75-90°, IV+).
R22-R23   Mööda lihtsaid kaljusid suunaga üles-paremale, kuni sadulani, kust avaneb vaade pikale lumisele kuluaarile - "Garfi riiul" (80 m, 50°, III).
R23-R24   Mööda lihtsaid ja kohati lumega kaetud kaljusid, mis piirnevad "Garfi riiuliga", suunaga üles-paremale, kuni Missestau   tiputorni eelse lumise õlani. Teine ööbimiskoht (160 m, 30-60°, I-III).
R24-R25   Mööda lumenõlva suunaga üles-vasakule, jõudmaks kuluaarini tiputorni jalamil (200 m, 30-45°, I).
R25-R26   Mööda kuluaari ja lihtsaid kaljusid üles-paremale, kuni seinaosa jalamini (35 m, 50°, II).
R26-R27   Mööda monoliitset seinaosa, kuni mugava riiulini (55 m, 75-90°, V-VI).
R27-R28   Traavers suunaga üles-vasakule, kuni järsu kuluaari jalamini (40 m, 20°, I).
R28-R29   Mööda järsku kuluaari otse üles (lahtised kivid!), jõudes välja tipueelse harjani (50 m, 75-90°, IV+).
R29-R30   Mööda harja, kuni tipuni (100 m, 50°, II-III).

6) Reljeefi iseloom:

Missestau idaseina parempoolse kontraforssi reljeef on täiesti monoliitne ja usaldusväärne - meeldiv ronimine. Marsruudi ülemises osas oli ainult paar lahtiste kividega lõiku, mis olid aga samuti ohutult läbitavad.

7) Liikumisgraafik:

- 9. juuli (1. päev, kõige raskem): 13 pitchi, 540 m, millest VI ronimist 245m, III...IV+ 295 m.
- 10. juuli (2. päev): 12 pitchi, 590 m, millest VI ronimist 25 m, III...IV+ 345 m ja I...III 220 m.
- 11. juuli (3. päev): 6 pitchi, 475 m, millest VI ronimist 50 m, III...IV+ 50 m ja I...III 370 m.

8) Ööbimiskohad:

- 8. juuli:  marsruudieelne bivuakk, 3300 m
- 9. juuli:  idaseina kontraforsil, 2 x 2 m riiulil, ilma veeta (R13), 3750 m
- 10. juuli:  tiputorni eelsel laugel lumisel õlal (R24), 4050 m
- 11. juuli:  Kursantide laagriplatsil, 2920 m

9) Laskumine:

Laskumine tipust kuni tiputorni eelse õlani kulgeb mööda tuldud teed. Esmalt tipust mööda harja kuni jaamani R29. Sealt juba järjest 3 pikka topeltköiel laskumist kuni jaamani R26. Tipueelse õlani liikumine mööda lihtsat lumenõlva. Edasine laskumine toimub mööda Missestau põhjaharja (4B). Kui lumeolud on head, on võimalik liikuda mööda lund üheaegses liikumises. Et terve eelneva öö oli tugevalt sadanud, hindasime lumeolusid halvaks, mistõttu liikusime järjest topeltköiel laskudes mööda põhjaharja kaljusid ja jääd (6 x 50 m), kuni jõudsime välja liustiku laugema osani, kus jätkasime üheaegses liikumises. Liustiku viimane osa langeb järsu nurga all ning on täis suuri lahtiseid liustikulõhesid. Seal tegime 2 x 50 m köiega laskumist otse liustiku keskosast (äärtes võib täheldada kivivaringute jälgi). Oleg laskus köiel, Rees ronis altjulgestuses alla. Liustiku lõpust kulgeb rada edasi mööda moreeni kuni ilusa järve kaldal paikneva Kursantide ööbimiskohani. Et päike hakkas juba loojuma, otsustasime enne baaslaagrisse tagasi matkamist seal ööbida. Järgmine hommik matkasime läbi kerge vihmasaju alla, kuni Mižirgi liustikuni ning mööda selle vasakpoolset kallast tagasi alpilaagrini.

Laskumine tipust kuni tiputorni eelse õlani (R30-R24): 13:20-15:00
Laskumine õlalt mööda Missestau põhjaharja kuni Kursantide ööbimiskohani: 15:40-19:00

10) Taktika ja stiil:

Terve marsruudi vältel kasutas seong julgestuseks kahte dünaamilist köit. Esironija (Rees) läbis kõik lõigud vabaronimisega. Oleg järgnes enamus lõikudel nii, et üks kahest köiest oli tugiköieks ja teine julgestuseks. Marsruudi läbimine läks ajaliselt plaanipäraselt – kokku kahe ööbimisega marsruudil.

11) Kokkuvõte:

Missestau, mööda idaseina parempoolset kontraforssi (5B) üllatas mind sellega, et valdavas osas on reljeef täiesti monoliitne ja usaldusväärne. Sisuliselt ei tulnud terve marsruudi vältel lahti ühtegi kivi. Metsikutes mägedes, nagu Bezengi, on see üsna haruldane! Lisaks sain enda kohta teada, et suudan nii pikal ja tehnilisel marsruudil läbida kõik lõigud vabaronimisega, kandes 11 kg seljakotti ja vööl 4,5 kg ronimisvarustust, ning tarbides päevas minimaalselt toitu (alla 1000 kcal) ja vett (500 ml).

Eriti hea meel on, et sellel seiklusel oli minu paarimeheks just Oleg, oma põhjatu kogemustepagasi ning kustumatu optimismiga. Ta oli mu õpetajaks mu mägede teekonna algusaastatel ja väga hea tunne on nüüd mõnes mõttes tema vaeva tasuda, viies teda tema vanemas eas (Oleg on 61) raskematele mäeseintele. Visata koos nalja ning kuulata mäeseinal ööbides telgis audioraamatut "Jutuajamised Jumalaga". Temaga koosveedetud aeg avab alati minu jaoks uusi horisonte. Soovin, et kui olen ükskord tema eluaastates, oleks mul temaga sama palju elu aastates.