Dõhnjauš, mööda lõunaharja, 2A

Alpinism, tehniline klass (kõrgused kuni 6000 m)
Tipu kõrgus meetrites:
2A (vene r.k.)
Bezengi, Kaukasus, Venemaa
03.07.2019
  • Oleg Mirošnikov (grupijuht)
  • Annika Teder
  • Kristiina Ribelus
  • Laur Kangur
  • Hans Vellama
  • Andres Käosaar
  • Rees-Roonius Juurmaa
Kombineeritud marsruut (kalju + lumi-jää)
Ca 240 m (laagrist tipuni ca 840 m).
Selge, sademeteta.

Pildialbumid:
- Alpinismiinstruktorite kool 2019
- Bezengi alpilaager 2019

2019. aasta suvel veetsin poolteist kuud Bezengi alpilaagris. Esimeseks eesmärgiks oli läbida 3.-23. juunil alpinismiinstruktorite kool. Kui see sai edukalt tehtud, töötasin 16 päeva abiinstruktor-praktikandina, juhendades koos oma hea sõbra ja ronimiskaaslase Oleg Mirošnikoviga Tartu algajate gruppi (Andres, Hans, Laur, Kristiina ja Annika).

Lisaks erinevatele õppustele kaljudel, lumel ja jääl, tegime üheskoos 4 huvitavat alpinistlikku tõusu. Neist kolmas - mäele nimega Dõhnjauš (4044 m), mööda lõunaharja (2A).

Marsruudikirjeldus

- Laskumise algus: 10:35
- Tagasi telkide juures: 12:20

3) Lähenemine:

Alustades Džangi-koši hütist (3200 m) tuleb liikuda üle "sirbikujulise" moreenharja, et jõuda välja Bezengi liustikule. Hoides liustiku vasakusse serva (ettevaatust – kaetud liustikulõhed!), jõudsime välja Varšava ja Sella tippude vahelise harja jalamini (ettevaatust – kivivaringuohtlik!). Nähes, et ees on suletud liustik, moodustasime seongud ning liikusime juba köies. Edasi suunaga üles-paremale mööda Dõhnjauši tsirkust (amfiteatrikujuline liustikuoru ülemine osa), kuni jõdsime Dõhnjauši kuru jalamile, kus asub bergšrund (jalamilõhe). Ületades bergšrundi, tõusta mööda lumenõlva (võimalik, et 80-100 meetrit jääd) kuni Dõhnjauši kuruni. Džangi-koši hütist 2,5...3 tundi.

4) Taktika:

Meie 7-liikmeline grupp liikus terve marsruudi valdavalt üheaegses julgestuses, 3 autonoomse seonguna (esironijaks Andres). Vaid mõnel raskemal lõigul vahelduvjulgestus. Seongud:

1) Andres, Oleg, Laur;
2) Annika, Kristiina;
3) Rees ja Hans.

5) Tõusu lühikirjeldus:

Kuru pealt tuleb keerata vasakule, kust algab kaljuhari. Edasi 40-50 meetrit kas mööda harjast vasakul asuvat sisenurka või lihtsaid kaljusid harjast paremal pool. Seejärel üheaegses julgestuses konkreetselt mööda kaljuharja (ettevaatust – harjast vasakul paiknevatel riiulitel lahtised kivid)! Siis tuleb horisontaalne lõik – harjast vasakule, kuni tipueelse žandarmini. Sealt tõusta tipueelse žandarmi tippu harjast vasakult, pärast mida jätkata 30 meetrit suunaga otse üles. Mööda kaljuharja, seejärel lumeharja (ettevaatust - lumekarniisid paremat kätt!), üheaegses liikumises kuni Dõhnjauši tipuni. Tipp on tähistatud tuuriga, mis on lumeharjast pisut allpool.

6) Laskumine:

Tipust laskumine mööda Dõhnjauši põhjaharja (ettevaatust – lumekarniisid paremat kätt!), kuni sadulani. Sadulast keerata vasakule ning ületada bergšrund, mis viib laugele lumenõlvale, mida mööda kõndida Bezengi liustikuni. Piki liustikku tagasi Džangi-koši hütini mööda tõustes tuldud teed.

7) Kokkuvõte:

Võrreldes eelmise kahe marsruudiga (Ukju-Malõi 1B ning Gidan 2A), oli tiimitöö juba sujuvam. Suur rõõm oli näha, et grupp on mägede keskkonnaga harjunud nii füüsiliselt kui vaimselt, kasutatakse õigeid julgestusvõtteid ning liigutakse heas tempos.