Missestau, mööda idaseina, 5A

Alpinism, tehniline klass (kõrgused kuni 6000 m)
Tipu kõrgus meetrites:
5A (vene r.k.)
Bezengi, Kaukasus, Venemaa
02.08.2017
03.08.2017
  • Anastasija Bosiha (grupijuht)
  • Rees-Roonius Juurmaa
Raskuskategooria grupi hinnangu järgi:
5A
Kombineeritud marsruut (kalju + lumi-jää)
977 m
Selge, päikseline, sademeteta

Marsruudi tehniline aruanne
Marsruudi tõusujoon
Marsruudi UIAA-skeem
Alpilaagri fotoalbum
Video, pildid ja muljed...

1) Töötundide arv: 15h 30min

- Kaljukonkse: 2
- Jääpuure: 5

4) Lähenemine:
Marsruudieelse bivuakini jõudmiseks tuleb Bezengi alpilaagrist liikuda mööda Mižirgi liustiku vasakpoolset kallast. Pärast seda, kui liustik teeb kurvi paremale, tuleb jätkata liikumist mööda moreennõlva ja hiljem mööda „oinapäid”, mis viivadki lõpuks välja Missestau idaseina alla. Marsruudi algus paikneb kulaari jalamil, mis viib välja suure nelinurkse žandarmini seina ülaosas. Kuluaari lahutab liustikust randkluft. Et kuluaar ise näis kivivaringuohtlik ning mööda seda nägime eelneval päeval alla vulisemas ojasid, valisime marsruudi alguseks monoliitsemad kaljud kuluaarist umbes 50 meetrit paremal.

5) Lõikude lühikirjeldus:

R1  Alustades randkluftist, mööda monoliitset seinaosa 50 meetrit (70° V+) otse üles.
R2  Edasi mööda monoliitset seinaosa 65 meetrit (80° V+) üles-vasakule mugava riiulini.
R3  Mööda oinapäid 150 meetrit (30° III+) üles-vasakule, ületades kuluaari, kus voolab vesi.
R4  Mööda seinaosa 100 meetrit (65° IV) üles-vasakule, suunaga suurele kaldus kuluaarile.
R5  Mööda kaldus kuluaari 70 meetrit (30° II-III) üles kuni suure riiulini (Garfi riiul).
R6  Mööda oinapäid, mis paiknevad paralleelselt kaldus kuluaariga 400 meetrit (35-70° III+) otse üles. Enne kuluaari lõppu ja lumise õlani jõudmist 70 meetrit mööda jäänõlva vaheldumisi kaljudega. Lumisel õlal ööbimiskoht.
R7  Mööda lumenõlva 100 meetrit (30°) üles, jõudmaks kuluaarini tiputorni jalamil.
R8  Mööda kuluaari 25 meetrit (45° II) üles kuni seinaosa jalamini.
R9  Mööda monoliitset seinaosa 50 meetrit (70° V) kuni mugava riiulini.
R10  Mööda pragu 15 meetrit (80° VI) üles kuni järgmise riiulini.
R11  Vahelaskumine 15 meetrit, suunaga suure laia riiulini.
R12  Mööda järsku kuluaari 50 meetrit (70° IV+) otse üles, jõudes välja tipueelse harjani.
R13  Mööda harja 100 meetrit (30° II-III) kuni tipuni.

6) Reljeefi iseloom:
Marsruudi esimene pool (R1-R7), kuni tiputorni eelse õlani, on küllaltki kivivaringuohtlik ning seetõttu on vajalik varajane start ning kiire liikumine, vältimaks temperatuuri tõusu tagajärjel tekkivaid kivivaringuid. Ka marsruudi teine pool (R7-R14), eelkõige tipule eelnev viimane tehniline köietäis (R13) on kohati lahtise reljeefiga, mistõttu tuleb reljeefi ettevaatlikult lugeda, eriti kui korraga töötab rohkem kui üks seong.

7) Ööbimiskohad:
- 1. august: marsruudieelne bivuakk, 3300 m
- 2. august: vaheööbimine tiputorni eelsel laugel lumisel õlal (R7), 4050 m

8) Laskumine:
Laskumine tipust kuni tiputorni eelse õlani kulgeb mööda tuldud teed. Esmalt tipust mööda harja kuni jaamani R13. Sealt juba järjest 3 pikka topeltköiel laskumist kuni jaamani R8. Tipueelse õlani liikumine mööda lihtsat lumenõlva. Edasine laskumine toimub mööda Missestau põhjaharja (4B). Kui lumeolud on head, on võimalik liikuda mööda lund üheaegses liikumises. Meie hindasime lumeolusid kehvaks, mistõttu liikusime järjest topeltköiel laskudes mööda põhjaharja kaljusid ja jääd (5 x 60m), kuni jõudsime välja liustiku laugema osani, kus jätkasime üheaegses liikumises. Liustiku viimane osa langeb järsu nurga all ning on täis suuri lahtiseid liustikulõhesid. Seal sooritasime 3 x 60m topeltköiel laskumist otse liustiku keskosast (äärtes täheldasime kivivaringuid), kasutades jääl laskumiseks abalakovi jaamu ning „puurivurri” (iseväljakeerduvat puuri). Liustiku lõpust kulgeb rada edasi mööda moreeni kuni ilusa järve kaldal paikneva Kursantide ööbimiskohani. Sealt edasi viib rada alla välja kuni Mižirgi liustikuni ning mööda selle vasakpoolset kallast tagasi alpilaagrini.

Laskumine tipust kuni tiputorni eelse õlani (R14-R7): 9:10-11:20
Laskumine õlalt mööda Missestau põhjaharja kuni Kursantide ööbimiskohani: 12:20-17:20
Tagasi baaslaagris: 20:00

9) Taktika ja stiil:
Terve marsruudi vältel kasutas seong julgestuseks kahte dünaamilist köit (topeltköie tehnika). Nii esironija (Rees) kui järgironija (Nastja) läbisid kõik lõigud vabaronimisega. Reljeefil raskuskategoorias IV-VI liikusime vahelduvjulgestuses, alla selle aga üheaegses julgestuses. Marsruudi läbimine oli planeeritud ühe ööbimisega – tiputornile eelneval õlal (R7).

10) Kokkuvõte:
Missestau mööda idaseina on suhteliselt populaarne ning tehniliselt üks lihtsamaid 5A kategooria alpinistlikke marsruute Bezengi piirkonnas, sobides seongutele koostöö harjutamiseks, valmistumaks keerukamateks väljakutseteks. Kuigi marsruut on tervikuna heas korras, on marsruudi esimeses pooles kivivaringud siiski reaalseks objektiivseks ohuks. Seetõttu tuleb kasuks varane liikumahakkamine ning kiire ronimine, vältimaks ülalpaiknevates kuluaarisüsteemides kohati vallanduvaid kivivaringuid.