Energia tipp, põhjaharja pidi

Alpinism, tehniline klass (kõrgused kuni 6000 m)
Tipu kõrgus meetrites:
2B
Fan, Pamiiri-Alai
16.07.2013
17.07.2013
  • Kalle Kiiranen (grupijuht)
  • Kaur Virunurm
  • Ele-Merike Pärtel
  • Eve Sankovski
  • Jüri Vilismäe
  • Priit Niibo
Raskuskategooria grupi hinnangu järgi:
2B
Kombineeritud marsruut (kalju + lumi-jää)
Laagrist tippu 820 m
Päikesepaisteline, kerge tuul

T, 16.07. Äratus on kella 5 ajal. Ilus ilm, kuid veel jahe. Minema saame kell 7. Paneme kohe laagrikohas (4300 m) kassid alla ja mööda lund jõuame nõlval olevate jälgede peale, mis tulevad üles silekaljudest ja platoost vasakult. Lumenõlv umbes 20 kraadi ja paremalt Chimtarga poolt rabiseb kive. Siis on mõtet käia paaridena, kus vaheldumisi, üks liigub, teine seisab ja jälgib. Üleval on suur kivine, kohati lumelaikudega platoo, kus head laagrikohad ja vesi. Ühel neist sätib just üks vene (Vologda) 6-ne grupp laagrit kokku ja asutab minema. Nad olid eile käinud Energia tipus, nüüd jäljed ees. Olid pannud 5 lühemat köit. Ei vahetanud tuurikirja, kuna kirjutusvahend oli maha ununenud. Kuna meil ka plaanis minna, kirjutab nende juht kohapeal tuurikirja ja annab mulle. Nad liiguvad nüüd üle kuru otse Allo järve poole. Jätame nägemist ja paneme oma telgid kohe soojale laagrikohale. Kõrgus on siin 4300 m. Vasakul kõrgub Energia tipp, keskel on kuru ja paremal - Chimtarga võimas lõunasein. Peale lõunat tõuseme ilma kottideta ka Chimtarga kurule (1B, 4600) - tõusuks kulub meil 1:00 kuni 1:20 , sõltuvalt inimesest. Kurule tõustakse väikese kaarega Chimtarga kaljuse lõunaseina alt, siis traavers vasakule ja sealt kurule. Keskelt otse saaks põhimõtteliselt ka - seal on praegu lumine. Rususel ja laial kurusadulal on ka telgikohti, mõned on veel lume all. Tuur on Chimtarga tipu-poolses küljes ja tuurikiri - Valgevene matkajatelt 2012.aastast Ilm on ilus, käime piki harja kuni viimase rusunõlvani piilumas ka tõusuteed Energiale.Paistab ka Parem-Zindoni org, kuhu varsti loodame laskuda. Kell on 14:30 kandis, läheme tagasi kurule ja laskume alla laagrisse. Seekord ei kasuta me tõusuteed, vaid astume alla keskel olevast lumenõlvast. Jõuame laagrisse, valmistame õhtusöögi. Vesi vuliseb kohe siinsamas 24 tundi järjest, hommikul ehk vähem.

K, 17.07.  9. matkapäev mägedes. Kokkadel on äratus kell 4:30, teistel - 5:00. Hommikusöök. Minema saame kell 6:45. Kergete kottidega (köied, vööd, kassid, karabiinid, jääpuurid, slingid, natuke süüa-juua jms.) tõuseme teist korda Chimtarga kurule - aega kulub jälle 1:00 kuni 1:15, kuidas kellelgi. Ilm on ilus, vaid üksikud pilved on taevas. Põhja poolt puhub jahe tuul. Edasi liigume mööda piki kuruharja läänepoolset külge - rusu, lumekeeled, kaljud, rusu... Viimaste kaljude juures paneme kassid alla, vööd peale ja võtame köied välja. Paneme seongutesse telkkondade kaupa: Kalle-Jürka-Eve ja Priit-Kaur-Ele. Kui rusu peal hoiame köierõngaid käes, siis lume peal laseme lahti. Lähen ees - mööda venelaste värskeid jälgi on hea sikk-sakis astuda - lumenõlv on umbes 30 kraadi. Vasakut kätt näen silmanurgast kaljudel esimest aasa (pildil P1), kuid seda me veel ei kasuta. Teise kaljusaare juures läheb nõlv jäisemaks ja järsemaks, kuni 40 kraadi. Lähen ees, kasside esihambad ja kirka peavad hästi. Ma ei mäleta, keegi ikka julgestas mind alt ka :-) . Nagu arvasin, on üleval kaljul teine julgestuspunkt (P2) - kaljunael ja abinöörist aas. Kasutangi seda,  igaks juhuks panen veel ka slingi ümber kalju. Teen sinna enesejulgestuse ja kinnitan ka tugiköie - teised tulevad seda mööda haaratsitega üles. Siit edasi on veidi laugem lumine hari, karniisiga ida poole. Hoiatan, et ärgu sinna astugu. Teine seong liigub jälgi mööda edasi, Kaur üritab valget köit kuhugi rabedatele kaljudele kinnitada, ei märka et ainult 5 m edasi on kalju küljes aas - kolmas julgestuspunkt (P3). Kinnitame köie ikka sinna. Edasi on kaljudevaheline lühike järsk kuluaar - lähen jälle ees, altjulgestusega. Üleval on suure kivi ümber mingi räbal abinöör - seda küll ei usalda, panen enda köiejupi. Siia (P4) tuleb siis kolmas tuginöör. Jürka tuleb ka üles, läheb mõnikümmend meetrit mööda harja edasi ja teatab, et edasi pole enam kuhugi tõusta. Teised tulevad jälle haaratsitega mööda tugiköit üles. Kell 11:30 oleme kõik Energia tipus (5120). Seega kulus alt laagrist siia ca 4,5 tundi. On väga ilus päikesepaisteline ilm ja me veedame tipus terve tunni. Lõuna pool on näha Kaznoki orgu ja Birjuzovoje järvekest, põhjas - Parem-Zindoni orgu ja Chimtarga tippu oma kaljuse lõunaseinaga. Vahetan loomulikult ka tuurikirja - see on samalt Valgevene grupilt 2012.a., kelle kirja võtsime kurult. Laskuma hakkame kell 12:30. Must 50-meetrine köis ulatub parajasti ülemisest jaamast (P4) alla lumisele harjale. Mina ja Jürka laskume viimastena, tuleme 2-kordsega poole peale järgmise jaama (P3) juurde ja tõmbame köie alla. Samamoodi tuleme siit alla harjale. Priit on kinnitanud valge 40-meetrise köie järgmise jaama (P2) külge  ja kõik laskuvad sellest jäisest lõigust kalju kõrval alla. Mina tulen sealt jälle viimasena alla 2-kordse köiega. Edasi on juba astmed lumenõlval, kus pole vajadust tugiköit panna. Harjutamiseks paneme siiski veel alumisse punkti (P1) 2-kordse köie, viin selle otsad alla. Priit tuleb viimasena ja tõmbab köie alla. Rusu peal võtame kassid alt ja vööd pealt, puhime ka köied kokku ja paneme kotti. Liigume tuttavat teed pidi kurule ja laskume jälle mööda lumenõlva astudes või tagumiku peal alla sõites. All laagris oleme kell 15:30. Seega kulus tipust laskumiseks 3 tundi, ühtekokku - 7,5 tundi. Oli suhteliselt kerge käik.