Wings for Life, 6a 250m (Telendos , lõunasein)

Kaljuronimine
6a
Telendos, Kreeka
20.04.2016
  • Dagmar Niibo
  • Kaarel Kimmel
Kaljumarsruut
200m
ideaalsed olud: pilvine , kerge tuul , soe aga mitte palav , harja lähedal muutub tuul tugevaks , laskumine päikese käes
Startisime Kalymnoselt Myrties` sadamast kell 7.00 , paadisõit Telendose lõunaseina alla võttis 15 min. Eelmisel õhtul kokku lepitud paati nägime pool tundi varem lahkuvat ja saare nurga taha kaduvat, õnneks saabus enne seitset  uus juhuslik paat, mis oli valmis meid küll kulukamalt kuid siiski kohe Telendosele viima.

Lähenemistee on randumiskohast lihtsalt leitav suundudes hiiglasliku koopa paremale servale.  Nõlva all on rada tähistatud siniste täppidega. Kõndimist 30 min. Oleme lõunaseina ääres üksinda , kui välja arvata mõned kitsed ülal ebarealistlikes kõrgustes. Ronimist alustame 7.55 , liigume esironjaid vahetades 8 köietäit (ühendades 3,4 ja 5,6 lõigu), mõlemal seljakotid. Dagmar valib esimese lõigu alustamise. Juhuslikult tähendab see, et talle jäävad esironijana mõlemad keerulisemad lõigud, kuid kuna ronimise logistika toimib hästi, siis  hiljem muudatusi ei tee.

1.-6. lõik  (5a 20m, 5b 30m, 5b 10m, 4b 30m, 4c 20m, 5b 20m): Rada suundub üles mööda koopa paremat serva , lihtne seinaronimine vaheldumisi alpinistliku tõusu vaimus turnimisega teraval ribil, lõikude ühendamisel tekib märkimisväärne köiehõõrdumine (mille vältimiseks oleks ilmselt abiks rohkem polte vahele jätta). Kivi on terav , ribil ka kohati lahtine.
7. lõik (6a 30m): trassi võtmelõik. Crux on küllaltki tehniline ja mitteilmne kombinatsioon jalgadega sisenurgast üles stemmimisest väikese katuse all, minnes sujuvalt üle laybackimiseks mööda positiivset pragu. Seljakotiga osutub see mõlema jaoks liiga keeruliseks. Dagmar on sunnitud köide tulema ja seljakoti ekspressi jätma. Järgi ronides seob Kaarel mõlema kotid alla visatud köieaasa ning Dagmar  tõmbab need üles (abiks on just selleks otstarbeks kaasas olnud reps, millega saab kotid katuse alla kinni jäämise vältimiseks eemale tõmmata). Arutame pisut lõigu uuesti ronimist puhta tõusu kirja saamiseks , aga otsustame jätkata. 7. jaama juures on viimane koht, kus saab sussid jalast võtta , et varbaid puhata (edasi vaid rippjamad). Kaua seda nautida ei saa kuna altpoolt on hakanud paistma kaks seoungut ja liigume edasi.
8. lõik (5b 20m) : Rada suundub üles avatud seinale, muutub vertikaalsemaks ja pisut tehnilisemaks. Samuti väga teravaks , mõte kukkumisest on täiesti välistatud ka ülaltjulgestuses. Tuul on muutunud üpris tugevaks.
9. lõik (6a 20m) : Raja teine keerulisem lõik , traavers vasakule koopa kohale. Kivi on vahelduseks pruun ja sile mõningate "brokoli" formatsioonidega. Paar ebamugavat tasakaaluliigutust ümber väljaulatuvate mügarike ilma heade käteta, mida muudab oluliselt raskemaks seljakott ja tugev külgtuul. Dagmar puhkab hetkeks köies. Lõik lõppeb rippjaamaga koopa kohal. Kui uskuda Kalymnose topot  siis "positsioon ei saa minna rohkem avatuks kui siin", pole ilmselt küll päris 100% tõsi, aga vähemalt vaated on suurejoonelised. Nende nautimist hakkab aga üha enam segama varvaste valutamine sussides ja väga ebamugavad asendid rippjaamades.
10-11. lõik (5b 20m, 5a 30m): kulgeb mööda teravat mõningate tehnilisemate liigutustega aga lihtsat "kanapeadest" rada üles üle kaljuserva. Kuna kuuldavus kõvas tuules on kohati olematu, tekib paar arusaamatust köie järgitõmbamisega,  mis samas lahenevad väga kiiresti.Oleme  trassi tipus ja sussidest vabanenud 12:05.
Seejärel tõuseme vasakule saare põhjapoolsele tipule ning laskume harja keskelt mööda kehvasti tähistatud kitserada põhja poole Iroxi sektori juurde. Laskumine koos kerge lõunaga võtab umbes 2 tundi. Tagasi Kalymnosele paadiga Iroxi lahest.

Kokkovõtteks : Rada on tihedalt ja turvaliselt polditud (rippjaamadest esimene polt alati käeulatuses, väga tihe poltimine traaversil, uuesti polditud sel kevadel) ja suurepärane sissejuhatus seinaronimise kogemusse avatuse, vaadete ja muu osas.

(kirja pani Kaarel)

pildilink: https://picasaweb.google.com/105125824468959271486/6277866415285044865?authkey=Gv1sRgCJLG5ajj8LPc3QE