4) 21. jaanuar - 20. veebruar 2004
6) 3 - mägimatk
7) Andid (Tšiili)
8) Cerro Tupungato (Tšiili) (põhjanõlva tõus),
Torres del Paine (Tšiili) (W marsruut)
9) Aleksei Baburin + 3 (Gunnar Sein, Jüri-Ott Salm, Pille
Mänd)
10) -
11) -
12) P.M.: Ilm hea, sademeid polnud,
lõunapool jahe ja tuuline.
13) P.M.: Cerro Tupungato (u. 1700m - 4400m-ni)
Parque Oncol (370m-715m)
Parque Nacional Huerquehue
(750m-1500m)
Parque Nacional Alerce Andino (u.
20m – u. 500m)
Torres del Paine (138m – u.
1000m)
14) P.M.: Cerro Tupungato – väsitavalt pikk sisseminek
mägipiirkonda (kui tippu minna, siis kirjelduste põhjal
reeglina kohutav tuul)
15) P.M.: Reaalseid matkapäevi:
Cerro Tupungato (23-30. jaanuar, (8 päeva),
põhjanõlv kuni 4400m-ni),
Parque Oncol (1. veebruar),
Parque Nacional Huerquehue (3.-5. veebruar),
Parque National Alerce Andino (6.-8. veebruar),
Torres del Paine (10.-16. veebruar, (7 päeva)).
(vaata pikemalt matkapäevikut)
16) 1 - kaljumarsruut
P.M.: Kui minna Tupungato tippu (6550m), siis ootab ees
kombineeritud marsruut.
P.M.: Matkapäevik:
Matka osavõtjad: mina (Pille Mänd), Aleksei Baburin, Gunnar
Sein, Jüri-Ott Salm.
21. jaanuar
Lennusõit Tallinn- Amsterdam, seal 10 h ootamist. Siis
Amsterdam-Madrid-Santiago lend (kestis 15 h.)
22. jaanuar
Saabume Santiagosse, (lennupiletite ostmine,
elektrijaama loa hankimine, kaartide hankimine, toidu ostmine), edasi
bussiga San Jose de Maipo-sse. San Joses teeme ülejänud
eeltööd (piiriloa omandamine, marsruudi teada andmine
mäepäästjatele ja auto kauplemine). Sõidame
mööda kruusaseid serpentiine autoga Alfafal-i külla,
seljakotid pagasnikust välja tilpnemas. Ööbime
indiaanikülas ühe külalislahke hurtsiku õuel.
23. jaanuar
Sõidame kaevanduse veokiga 30 km
ülesmäge ületades korduvalt mööda kitsaid
puusildu Rio Colorado jõge. Algab jalgsimatk.
Liigume ülesvoolu mööda Rio Colorado jõe vasakut nõlva. Vahepeal selgub, sild üle jõe katki – turnime lõpuks ripnevaid trosse mööda vastaskaldale. Pärast 5-6 h. retke oleme lisajõe, Rio Museo, ääres. Jõgede liitumiskohas möödume püramiidjast mäest (Pan de Azucar). Paarsada meetrit ülesvoolu jõuame “Baños Azules” laagriplatsini (2400 m kõrgusel).
24. jaanuar
Ületame Rio Museo ja ronime Pan de
Azucar-i nõlvale, siis uuesti alla Estero del Azufre jõe
kanjonisse, jälle üles oruplatoole. Umbes 2800 m
kõrgusel jõuame laiale kaljudega ümbritsetud aasale
- Vegas del Tupungato. Org tõuseb edasi, hakkavad paistma
Tupungato (6550 m) ja Tupungatito (5640m) vulkaanid. Veidi keerulisem
hetk on Tupungatito jõe ületamine, viskame kotid üle,
julgestame abiköiega. Pärastlõunal jõuame Campo
de Lava laavavälja servale, teele jääb kaks sügavat
kanjonit. Viimaks jõuame Vega de los Flojos laagrini (3300 m).
Päevatee linnulennult 12 km, 900 m tõusu – 9 h käimist.
25. jaanuar
Viime sel päeval osa varustusest 4000 m
kõrgusele. Hommikul ronime üle hiiglasliku esimoreeni
valli, edasi viib rada mööda oru paremat serva. Vahepeal mitu
jõeületust ja seejärel järsk tõus Los
Espanholes laagrini (4000 m). Jätame asjad maha ja tagasi alla
3300 m laagrisse. Jõed on vahepeal sulaveest paisunud ja jalad
tuleb jõe ületamisel märjaks teha. Õhtul
mõnus istumine ja Pisko joomine koos kohaliku piirivalvega.
26. jaanuar
Tõuseme eelmise päeva teed
mööda Los Espanholes laagrini, 4000 m. Telk püsti. Vett
on selles laagris raske leida, sulatame pisikesest kiviprügisest
lumelaigust. Nõlva mööda üles paistab Tupungato
tipp. Teeme luureretke üles 4300 m kõrgusele harjale, osa
varustust viime ka sinna. Harjal ilusad jääkoonused, tuul on
parajalt suur. Pärastlõunal kattub Tupungato ülemine
osa pilvedega.
27. jaanuar
Üles 4400 m kõrgusele “Penitentes”
laagriplatsile, vaatega jääkoonustele (hisp. k. pentientes)
ja ümbritsevatele 5000-ndestele tippudele. Paneme telgi
püsti. Mina jään laagrisse, mehed viivad osa kraami ette
4800 m. kõrgusele. Pärastlõunal laskub pilv
laagrile.
28. jaanuar
Öösel hakkab minul halb, Alex ja
mina pakime kotid ja laskume pimedas kuni esimese jõeni (u.
3500 m), kuid kivid ja kaldad on jääs ning jõge
ületada ei saa. Magame magamiskottides kuni koiduni. Ootame, et
päike jää sulataks, siis üle jõe ja alla
Vega de los Flojos-esse (3300 m). Gunnar ja Jüri-Ott toovad
hommikul 4800 m pealt asjad tagasi alla ja tulevad siis raskelt
koormatuna alla 3300 m kõrgusel asuvasse laagriplatsi.
Otsustame, et uuesti tõusu ei ürita.
29. jaanuar
Tagasi Vega de los Flojos – Baños
Azules. Võtame mineraalveevanne (mina võtan
mineraalveedušši). Õhtul istume lõkke ääres
koos noorte brasiillastest matkajatega – õhtut täidab mate
tee ja marihuaana lõhn.
30. jaanuar
Liigume Baños Azules-st tagasi maanteeni.
Hääletame kahe veoki peale, Sõidame Alfalfal-ist mööda, siis pannakse meid mäenõlval maha. Mahutame end väikese sõiduauto peale, sellega saame otse Santiagosse. Hetkeks peatume kohas, kus tehti atendaadikatse diktaator Pinochet-le. Viime lennujaama pakihoidu köie ja kassid. Ostame bussipileti Valdiviasse (839 km lõunasse), sõidame öösel.
31. jaanuar
Hommikuks oleme Valdivas. Turul
müüakse meeletul hulgal igasuguseid uskumatuid mereande.
Ostame pileti Vaikse ookeani äärde, Curiñanco
külakesse. Õhtu veedame ookeani ääres lamades.
Kogu ookeani serv on rahvast täis, vesi on külm ja
murdlainetes, ringi lendab kümneid kotkaid. Ööbime
rannas.
1. veebruar
Paar kilomeetrit jala astumist, siis
hääletame Parque Oncol-i rahvusparki viivale autole.
Jõuame Sendero Quitaqui külastuskeskusesse (370 m
kõrgusel merepinnast). Sinna jätame kotid. Siseneme
tüüpilisse Valdivia piirkonna selvasse (parasvöötme
vihmametsa). Ronime üles 715 m. kõrguse Cerro Oncol
mäe otsa. Õhtuks jõuame tagasi alla
külastuskeskusesse. Liigume veel 2 km allamäge
bussipeatusesse. Ööbime kaunil puiskarjamaal.
2. veebruar
Varahommikul viib buss meid Valdiviasse
tagasi. Bussil lähevad kaldajärsakul pidurid katki,
sõidame üles-alla esimese käiguga, veidi enne
Valdiviat tuleb vastu asendusbuss. Valdiviast bussiga Pucón-i
linnakesse (156 km). Sealt vana kägiseva bussiga 35 km edasi
ülesmäge. Buss sureb keset tõususerpentiini
välja, tagurpidi allamäge bussijuht ei taha proovida,
järsk kurv on liiga lähedal. Osad sõitjad hakkavad
jala astuma, meie ootame. Mõne aja möödudes läheb
bussi mootor üllatuslikult käima. Jõuame Tinquilco
järve äärde, CONAF-i kontrollpunkti (Huerquehue
rahvuspargi väravasse). Kõnnime u. 2 km kuni Kämping
Olga-ni. Siin ööbime väikesel platsil keset
bambusevõsa . Vaade järvele imeilus – pilved madalal
rohelusse uppunud mäenõlvade kohal. Käin Tinquilco
järves ujumas – üsna külm aga ilus.
3. veebruar
Huerquehue rahvuspark.
Jalgsimatka algus
Tinquilco järve äärest 750 m kõrguselt
serpentiini ülesmäge. 500 m tõusu, siis jõuab
rada 1250 m kõrgusel mäeharjale, harja taga on 500-1000
aastaste araukaariate vahele peitunud Chico, el Toro ja Verde
järved. Ujume el Toros. Näeme hiiglaslikke erkpunase peaga
musträhnisid. Tõuseme 1400 m. kõrgusele ja laskume
siis Renahue jõe orgu (tagasi 750 m-le), kus asub Renahue
laagriplats. Vahepeal eksime rajalt ja murrame läbi
bambusevõsa, õnnelikul kombel satume võsast
välja murdes otse õigesse laagripaika.
4. veebruar
Läksime radiaalile mööda
jõeorgu üles kagusse Las Mellizas –e kurule (u.1400 m) ja
sealt edasi mööda samakõrgusjoont otsides
Pehuén-i järve. Näeme roheliste papagoide parvi
ürgsete araukaariate latvades. Mina näen vaeva kilose
araukaaria käbi kättesaamisega. Rada on võssa
kasvanud, pika otsimise peale leiame järve – kostab kohutav
karjatus – selgub et kohalik lehm. Laskume 800 m peale alla Rio Blanco
orgu, möödume talust. Talu ümbritsevatel karjamaadel
lendavad ringi iibised. Me ei leia rada enam üles. Tõuseme
algul oru parempoolset nõlva mööda u. 100 m, siis
laskume uuesti ja leidnud raja tõuseme teist nõlva pidi
1500 m kõrgusele Renahue kurule. Sealt juba alla Renahue
laagrisse. Õhtul peame minu sünnipäeva (manustame
suveniirpudeli täie viina, ühe greibi ja šokolaadi), kutsume
lauda ka naabertelgis elavad ornitoloogiahuvilise hollandlaste paari.
5. veebruar
Tagasi Renahue laager – kämping Olga
Tinquilco ääres. Ujume ja mõnuleme vahepeal Verde
järves. Olga kämpinguni jõudnud, kõmbime 2 km
veel edasi bussipeatusesse. Seal ulbime paar tundi bussi oodates
järves ja siis bussiga Pucón-i. Veedame õhtu
vaadates hispaaniakeelset vabaõhuetendust lastele ja
hämaruse süvenedes suundume mööda lahe serva edasi.
Jõuame rikaste linnaossa, kus eramajad on üksteisest
eraldatud parkidega, peidame end puude vahele ja magame lageda taeva
all kuni hommikuni.
6. veebruar
Hommikul istume bussi ja sõidame Puerto
Montt-i linna. Umbes 400 kilomeetrit bussisõitu lõuna
suunas ja õhtuks oleme Reloncavi lahe ääres. Ostame
toidukraami ja istume lõunat süües koos kodututega
lahe ääres. Üks prügikastiinimene õnnistab
senikaua meie jalgealust mulda, kuni oleme sunnitud oma
järelejäänud õlle temale loovutama. Edasi Puerto
Montt–Correntoso bussisõit (u 40 km). Correntoso-st
kõnnime u 2.5 km kaugusele Alerce Andino rahvuspargi
külastuskeskusesse. Keskuse maja oli kaetud iidvanade kaitsealuse
fitsroia puu laastudega. Külastuskeskusest rahvuspargi piirile
(Conaf-i valvepunkti) oli 10 km astumist. Kohalik rebane jalutab
mööda teed. Kõmbime veel umbes 2.5 km, siis saame
metsatööliste veoauto kasti, maha pannakse meid 3 km enne
pargi väravat. Kuna parki ilma sissekirjutamata siseneda ei tohi,
pidime ootama hommikut, mil väravavaht tööle tuleb.
Ööbima jääme veidi enne väravat.
7. veebruar
Hommikul tolgendame tükk aega rahvuspargi
väravas, (kohalik koer sööb ära minu avellano
pähklid–ahnepäits). Lõpuks kostub mootorratta
mürinat ja saabub komadant, siseneme metsa. Sargazo järveni
on 4h kõndimist, vahepeal tõuseme 300 m ja siis laskume
läbi tiheda selva järveni. Liigume mööda kallast
Sargazo järve idaservani, kus asuvale laagriplatsile sätime
oma telgi. Ilmunud on esimesed sääsed. Liigume edasi Lago
Fria järve suunas. Käime vaatamas 3000 aastaste ideaalselt
sirgete fitsroia puude “katedraali”. Umbes kolme tunni pärast
jõuame Fria järveni (Sargazo järvest u 4.5 km).
Seejärel tagasi laagriplatsile Lago Sargazo ääres.
Järve voolab laagri kõrval kõrge-kaldaline
jõgi, mille kohal lendavad mustvalged jäälinnud.
8. veebruar
Liigume jalgsi tagasi Lago Sargazo-Conaf-i
valvepunkt –Correntoso. Ajame juttu rahvuspargi töötajatega
(Miks on Tšiili looduskaitsealade töötajad tihti ühe
jalaga – seepärast, et mootorratta õnnetused
lõppevad enamasti jala kaotusega). Buss hilineb kuid tuleb
siiski. Õhtuks bussiga Puerto Montti. Vastu õhtut
sõidame viimase lennujaama bussiga lennujaama, marsime majast
välja ja peidame end kilomeeter eemal põõsastesse
magama.
9. veebruar
10.40 tõuseb lennuk Puerto Montti-s
õhku ja maandub 12.50 Magalhaesi väina ääres
Punta Arenas-e linnas. Kõnnime veidi linna mööda ja
siis edasi. Buss viib meid 246 km põhja suunas Puerto Natalese
linnakesse. Kogu tee ümbritseb meid inimtühi, lage ja tuuline
pampa. Pampas jalutavad uhkelt ringi nandud, triibulised pojakesed
sabas. Puerto Natales-es asume elama armetusse plangu taha peidetud
linnakämpingusse. Ülejäänud õhtu tutvume
tüüpilise turismilinnakesega.
10. veebruar
Bussile ja veel 190 km põhja suunas.
Saabume Torres del Paine rahvusparki. Ümber mäemassiivi
voogavas pampas jalutavad ringi pikajalgsed elegantsed guanakod. Ootame
järjekorras, kuni kõik külastajad saavad makstud oma
külastustasu, siis kott selga ja minema.
Buss on meid toonud valvepunkti nimega “Guarderia Laguna Amarga”, mis asub Torres, del Paine massiivist kagus. Sealt alustame “W” marsruudiga. Ületame mööda silda Rio Paine ja 7 km pärast jõuame laagripaigani “Ecocamp Las Torres” (138m). Selleks, et mitte maksta, ronime koos kottidega mööda Rio Ascencio kanjoni serva Torres del paine mäemassiivi sisse. Kuna meie kaart on kaunis ebatäpne, siis alustasime ronimist valet (paremat) nõlva mööda ja alles 100 m kõrgusel avastasime, et rada sumbub ja õige rada lookleb teisel pool järsuseinalist kanjonit. Pole midagi, tagasi alla ja otsats peale. 4 h hiljem telgime laagripaigas “Campamento Torres” (567m). Väikese puust onni uksele on kleebitud silt, mis teatab, et siin on nädal tagasi kaduma jäänud üks matkaja.
11. veebruar
Tõusime mööda järsku
moreenvalli üles ja jõuame 900 m kõrgusele
sügavrohelise liustikujärveni. Pilved nihkuvad eest ja meile
avaneb sünge vaade: rohelise järve kohal kõrguvad
tornidena taevasse Torre D'Agostini (2850 m), T. Central (2800 m), T.
Monzino (2600 m) ja Cerro Nido de Condor (kondori pesa) (2248 m). Sajad
veenired voolavad liustikult alla järve. Siis kattub kõik
jälle pilvedega.
Laskume laagrisse ja kottidega edasi, taas orgu mööda alla, et siis teed jätkata mööda Lago Nordenskjöld-i põhjakallast. Möödume Cuernos del Paine tippudest (Paine sarved, 2681 m). Süvenevas hämaruses, pärast 8 h marssimist jõuame Rio del Francés-e oru suudmesse, laagrini “Campamento Italiano” (228m). Laager on rahvast pilgeni täis, leiame siiski otse jõe ääres vaba telgiplatsi.
12. veebruar
Campamento Italianost liigume oru
parempoolset nõlva mööda üles. Poolel teel
üles katkestab meid ootamatu mürin, üle oru paistab
hiiglaslik Frances-e jääkosk, kust iga 10-15 minuti
järel kukub alla orgu jäälaviine. Kõverate
arktika notofaguste vahel lendavad roheliste papagoide parved.
Lõpuks jõuame 1000m kõrgusele Valle del
Francés-e tsirkusoru nõlvale. Org on ümbritsetud
umbes 20-st kaljusambast ja tipust. Jälle hakkavad pilved kogunema
ümber kaljuhammaste. Liigume alla jääkose juurde ja
veedame seal hulga aega mängides kaarte, vaadates laviine ja all
orus avanevat vaadet Nordenskjöld-i järvele. Õhtuks
laskume jälle Italiano laagrisse. Öösel käib
kohutav kogupauk, mõtleme, et kogu Francés-e liustik
tuleb nüüd korraga mööda jõge alla,
jõekaldal on kuidagi kõhe edasi magada.
13. veebruar
Campamento Italianost liigume 7,5 km edasi
edelasse Lago Pehoe Järve äärde (2 h käimist).
Sealt pöördub rada põhja. Tee Lago Pehoe juurest Los
Guardas-e laagrisse kestab 6 h (14 km). Poolel teel möödume
kaunist Laguna Roca järvekesest, siis tõuseme järve
orust välja ja meie ees avaneb vaade hiiglaslikule Grey
järvele. Helesinisel veepinnal ujuvad liustikust lahti murdunud
jäämäed. Järve tipust paistab hiiglaslik
jääväli – Grey liustik. Los Guardas laager (299 m)
paikneb otse Grey liustiku kohal, terve õhtu jälgime kuidas
pragudest kirju jääkeele küljest murdub kõminaga
lahti järjest uusi jääpankasid. Grey liustiku valge mass
ulatub silmapiiri taha ühinedes hiiglasliku
Lõuna-Patagoonia jääväljaga.
14. veebruar
Tõuseme mööda Liustiku serva
ülespoole, 500 m kõrgusel jõudsime Campamento Paso
laagrini, kust imehea vaade liustikule. Liigume edasi, tee
tõuseb järsult John Garner-i kurule (1250 m). Vaadet ei
mingit, rada vonkleb siinse piirkonna kohta väga kõrgete ja
lopsakate notofaguse puude all. Peatun 1000 m juures, teised
käivad kurul ära ja tulevad peagi samuti alla. Tagasi Los
Guardas-e laagrisse.
15. veebruar
Tagasi: Los Guardas – Lago Pehoe, vahepeal
kiire suplus karekülmas Laguna Rocas. Nüüd jätkame
jälle tundmatut teed. Liigume mööda Lago Pehoe serva
edasi lõunasse. Peagi laskume pampasse. Meiega liitub
kiirevooluline Grey jõgi. 10 km pärast jõuame
laagripaika Las Carretas. Laagri ümber hulgub kaks kohevakarvalist
pamparebast.
16. veebruar
7.5 km mööda tasast Pampat edasi, siis jõuame maanteeni ja Posada Rio Serrano-sse, kust läheb buss.
Sõidame bussiga Torres del Paine - Puerto Natales – Punta Arenas. Õhtul Punta Arenases leiame odava noortehotelli – järgneb söögiorgia. Ostame laevapiletid Magdaleena saarele.
17. veebruar
Hommiku veedame Punta Arenas-e linna
mööda tiirutades. Siis võtame öömajast oma
kotid ja sõidame žigulist taksoga Tres Puentes-e sadamasse
(kotid seotakse ziguli katusele nagu ennemuiste). Laev liigub 35 km
mööda Magalhaesi väina kirde suunas. Väinas ujuvad
delfiinid uimed püsti, märkame ka esimesi ujuvaid pingviine,
ümberringi lendavad tormilinnud, albatrossid ja kormoranid.
Jõuame Magdaleena saarele (Monumento Natural Los Pinguinos) –
pingviinide paradiisi. Tuhanded magellaani pingviinid tegelevad oma
igapäevaste toimetustega, inimestele on nööriga
eraldatud kitsas rada, mis viib saare keskel oleva tuletornini.
Inimesed vahivad heldinult pingviine, näol uskumatus ja
hämmastus. Meil lastakse saarel olla vaid tund aega, siis lahkub
laev sadamast. Eelnevalt olime oma taksojuhiga kokku leppinud, et ta
tuleb meile sadamasse vastu. Sõidame lennujaama suunas. Umbes
kilomeeter enne lennujaama paneb taksojuht meid teeservale maha.
Ööbime põõsastes – joome Piskot, lennukid
lendavad terve öö meie kohalt läbi.
18. veebruar
Kõmbime lennujaama. 7.40 väljub
lennuk ja jõuab 12.50 Santiagosse. 14.00 väljub juba
üle ookeani viiv lennuk. Jumal tänatud, ilm oli hea ja
esimene lennuk ei hilinenud.
19. veebruar
Lendame marsruudil Madrid – Amsterdam.
Amsterdamis peame veetma 23 h. Käime mööda linna,
külastame “coffe shop” nimelisi asutusi, ööbime
lennujaama toolidel.
20. veebruar
Amsterdam-Tallinn, tagasi Eestis.