4) 27.-28. juuli 2004
6) 1-alpinism, tehniline klass
7) Kesk-Kaukasus, Adõr-Su org
8) Ullu-Tau traavers läänetipp – peatipp – läänetipp
(marsruudi skeem)
9) A.P. Olik + 5 (Marko Aasa, Andres Hiiemäe, Kristiina Kindel, Tõnu Põld, Ursula Vaks)
10) 4A
11) 4207 m
12) mõlemad päevad peamiselt kerge pilvisusega, päikselised, vaid esimese
päeva õhtuks kogunesid pilved harja ümber ja nähtavus vähenes kohati
100 m-le, praktiliselt tuulevaikne
13) kõrguste vahe 507 m (Garvashi kuru 3700 m, tipp 4207 m)
14) A.H.: Nii tehniliselt kui füüsiliselt
nõudlik marsruut, liikumine nii samaaegselt kui vahelduvjulgestuses, sageli tuli
organiseerida tugiköit. Vaheldusrikas, füüsiliselt väga pikk ja tugev 4A.
15) A.H.: Pärast
Tseget-Taud tõusime järgmisel päeval Garvashi kurule (3705m).
1.päev - järgmisel hommikul ilusa selge ilmaga
alustasime liikumist laagripaigast Garvashi kurul juba kell 5.
Traaversi algus on sama mis läänetipus käigul
(Foto6).
Kaljuharjani jõudsime esimeste päiksekiirtega, kui
just-just oli valgeks läinud. Läänetipus olime enne
kella 8. Edasi järgnes tundmatus, ületada tuli seesama hari
mis 10 päeva tagasi läänetipus käies üsna
aukartust äratav paistis.
Kohe pärast läänetippu oli paari köie jagu
tehniliselt nõudlikku lõiku. Järgnes loendamatu hulk nukke harjal
(Foto21,
Foto22),
peamiselt liikusime sama-aegselt, vaheldumisi lõikudega, kus
köiekaaslase julgestus lisas julgust. Mitmel puhul leidsime eest
statsionaarseid aasasid ning kaljunaelu, mõni kord oli need
õigustatud, teine kord aga jäi arusaamatuks nende vajadus.
Mitmelgi korral olid statsionaarsed aasad väga viletsas
seisukorras, et nende kasutamine tundus kõike muud kui julge,
kasutasime omi aasasid. Taktikaline plaan oli meil ühel hetkel
jõuda ööbimispaigani, sinna maha jätta
kõik kaasasolevad asjad (telk, söök jm) ning kerge
varustusega käia ära tipus. Marsruudi kirjeldusele toetudes
pidi meil küll juba kolm-neli korda õige koht läbitud
olema, kuid ikkagi polnud me veel sobivat telgiplatsi märganud,
samas polnud me veel ka peatipuni jõudnud. Kella 13.15 paiku
jõudsime lõpuks telkimisplatsile, milleks oli umbes 2,5 x
5 meetrine tasasem platsike, mida ääristasid järsult
langevad seinad. Esialgne plaan oli meil valmistada kiirelt
süüa ning kuuma teed, kuid et kell oli juba palju ja
selgusetu oli palju tipuni veel ajaliselt minna, siis otsustasime
lihtsalt kõik üleliigse varustuse sinnasamma jätta
ning vaid hädavajalikuga kohe edasi liikuda. Instruktor jäi
telki püstitama, kui me jätkasime tipu poole pürgimist.
Kohe järgnes mitme köie jagu tehniliselt raskemat
lõiku, kus tuli organiseerida tugiköisi. Ca poolteist tundi
hiljem olime telgist vaid sadakond meetrit edasi jõudnud. Edasi
läks veidi kergemalt, liikusime peamiselt samaaegse julgestusega,
vaid suure vajaduse korral kasutasime vahelduvjulgestust. Kuni
lõpuks, kell 16.24 olimegi tipus – Ullu-Tau peatipus. Terve
päev oli harjal valitsenud sisuliselt tuulevaikus ja
päiksepaiste, nii ka siis. Istusime mõne hetke ja nautisime
seal olemist. Põgus tipusöök ja tipukirja vahetus,
tuli välja, et seal oli viimati käidud eelmise aasta
augustis. Pikka olesklemist ei saanud me endale lubada, sest olime
alles poole marsruudi peal ning ööbimispaika harjal oli tubli
tee minna, pimeduse saabumiseni aga loetud tunnid aega. Pisut
lääne poole tipust, märkasin teistki potentsiaalset
telkimisplatsi harjal, sinna platsile mahuks ehk väikse 2-inimese
telgiga. Järjest kogunes harja ümber pilvi ning kohati piiras
see nähtavust. Lisaks hakkas vaikselt kuhjuma väsimus, sest
üha enam nõudis liikumine tähelepanu ja
jõupingutusi. Telgi juurde ööbimispaika harjal
jõudsime juba hämaras, kell 19.45, tänane
“tööpäev” oli olnud 15-tunnine. Kohe pakuti meile sooja
teed ning peagi ka süüa. Selgus ka tõsiasi, et kaasa
olime võtnud plaanitust tublisti vähem toitu, seda
jätkus vaid kaheks kergeks söögikorraks.
Ees seisis ööbimine harjal. Kaasa olime võtnud
ühe 3-kohalise telgi ning mõned matid, magamiskotte meil
harjal. Nii panime ööseks selga kõik oma riided ning
keerasime siis kuuekesi ristipidi telki magama. Ruumi oli vaid
külili magamiseks. Jalad sai topitud seljakotti sooja, või
siis kõrval lamava kaaslase alla. Telgi siseust ei saanud kinni
tõmmata, esiteks ei mahtunud me telgi siseruumi ära ning
teiseks jooksis telgist läbi köis telgi julgestuseks. Nii
jäime hommikut ootama. See öö oli eriti pikk, vist keegi
meist eriti magada ei saanud, ligi tikkuv külm ning valutav
külg hoidsid meeled ärkvel.
2. päev. Niipea kui tundus, et taevas hakkab kergelt heledamaks
minema, hakkasime end liigutama. Mõned peksid ligi veerand tundi
oma saapaid pehmeks. Hommikused toimetamised tehtud, söök
söödud, jook joodud, saatsime teised juba marsruudile, me
instruktoriga panime telklaagri kokku, et siis teistele järgneda.
Meie saime liikuma kella 7 paiku. Teiste “taga-ajamine” tõi
kiiresti kehasse sooja tagasi, peagi hakkas ka päike meid soojendama
(Foto23),
jätkuvalt valitses harjal praktiliselt tuulevaikus.
Läänetippu jõudsime kella 11 paiku, maiustasime
viimased jäänused tipusöögist ning laskusime juba tuttavat laskumisteed
(Foto9).
Seekord kasutasime lumenõlval laskumisel ka kasse ja nii oli
palju kindlam tunne. Garvashi kurule tagasi jõudsime kell 13.30,
täna oli meie “tööpäev” ajaliselt 6h 30min.
Instruktori sõnul pidi see marsruut olema üks korralikumaid
ja pikemaid 4A-sid Adõr-Su orus. Võrdluseks tooks
näite, et kui me Ullu-Tau harjal teisel päeval harjal
tagasiteel olime, siis silmasime alt mööda jääd
üles ronivat paari, kes olid nn. “Daska” marsruudil. Ju olid
jääolud head, sest harjale lähenesid nad hea tempoga, ei
märganud küll neid jääpuure keeramas. Ja vahetult
enne seda, kui Garvashi kurult olime laagrisse laskumas, oli see sama
paar – kaks noormeest tagasi Garvashi kurul, nii umbes kella 15 paiku.
“Daska” raskuskategooria on 4B, marsruudi läbimise aeg pidigi
sõltumata suuresti jääoludest seinal. Seda sama
marsruuti on läbitud ka nii, et kogu aeg jääpuure
keerata tuli. Jõudnud harjale, suundusid nad mööda
harja Ullu-Tau läänetippu ning sealt juba 2B marsruuti pidi
tagasi kurule. Jõudnud kurule, valmistasime kiire lõunasöögi
ning tõmbasime veidi hinge
(Foto24).
Seejärel pakkisime asjad ning alustasime laskumist alla
alpilaagrisse. Väikse pausi pidasime poolel teel – Tsegetskije
natsovkas, kuhu oli eriti palju telke üles pandud, arvatavasti
naljalt seal telgikohta ei oleks leidnud. Tundub, et Ullu-Tau seinal
hoitakse silma peal, sest meie edenemisest oldi teadlikud ning meie
instruktorilt päriti olusid marsruudil, ju oli sinna minemas
mõni teinegi grupp. Laagrisse jõudsime tagasi nii nagu
täpselt plaanitud oli kell 18, kus soojade sõnadega ja
tugeva käepigistusega võttis meid vastu
päästeülem Kim Kirillovitsh. Sellega oli meie sportlik
alpilaager läbi saamas. Väsinud kuid õnnelikena
korraldasime õhtul veel meie instruktorile ja tema pojale
väikse banketi, millele vürtsi lisas meiega ühinenud Kim
Kirillovitsh, ära sai maitstud see kuulsaks saanud “Zapor”...
Mitte vähem meeldejääv oli ka meie bussisõit
järgmisel hommikul alpilaagrist alla Baksani orgu, mille
käigus saime kogeda tõelist külalislahkust. Sellest ja
paljust muust detailsemalt räägib aga juba mõni teine
kord, kusagil lõkke ääres...
16) 1 - kaljumarsruut, harjale juurdeminek ja äratulek
mööda lumenõlva, 2B marsruuti pidi