Tju -Tju 2. Läänetipp mööda lõunaribi (4420 m)
20. juuli 2003 (Priit Rooden + Priit Joosu)

4) 20. juuli 2003

6) 1-alpinism, tehniline klass
7) Kaukasuse peaahelik, Keskkaukasus
8) Tju -Tju 2. Läänetipp mööda lõunaribi “Kristalne” (“Hrustallik”)
9) Priit Rooden + Priit Joosu
10) 3B
11) 4420 m
12) P.R.: Hommikul oli ilm selge ja tipp ning marsruut olid väga hästi nähtavad. Päeva peale kogunesid pilved ja tipu osa mattus pilvedesse. Tipus oli juba nähtavaus kehva ja õige laskumistee valimine osutus selle tõttu ekslikuks.
13) P.R.: ~1000 m.
14) 3B
15) P.R.: Alpilaagrist Ullu - Tau minna ”Taevalike ööbimiskohtadeni” või tõusta veelgi kõrgmale päris lääne Tju-Tju liustiku moreenivallile, kuhu ka me telgi püsti panime. Soovisime olla võimalikult lähedal marsruudi alguspunktile, et ei peaks hommikul suurt tõusu võtma enne marsruuti.
Seal laagris olnud teistelt alpinistidelt saime teada, et marsruudil on palju nõrgjääd, mis praod ja pliidi väga libedaks teeb ja tuleb kassidega kaljut ronida. Ning sedagi, et marsruudi algus on keeruline ja peab täpselt minema, et üles jõuda, muidu läheb raskeks ronimiseks; nemad olid seda teinud ja mingist kõrval asuvat pragu asunud frendidega ronima ja pannud algusega kõvasti mööda.

Marsruudile pidime kaasa võtma ka raadiosaatja mille saime 5A marsruuti lõpetava sideme jälgimisgrupilt. Ronijad jäid seinale ööbima 1 köis enne järsema osa lõppu.
Raadiosaatjaga pidime alpilaagriga ühendust võtma järgmistel aegadel: 7:50, 10:30, 12:00, 14:50, 18:50, 21:00 ja siis kui veel marsruudil oleme iga täistund. Radistiks hakkasin mina kuna mul suurem kott kuhu seda panna.

Marsruudi algus (kell oli siis ca 6:00) tundus väga raske ja marsruudile peale saamine pea võimatu. Vaatlesime seina all liustikul põhjalikult kus see marsruut ikka peaks minema aga selgusele ei jõudnudki. Kohalik päästetööde ülem Kim Kirillõts ütles enne marsruudile lubamist muiates, et võime sattuda viiestele seintele. Kuna täpsemat, kui alpilaagris marsruudi kirjeldust hankida polnud võimalik ja instruktoreid meiega kaasa ei tulnud, siis ei osanud koheselt õiget marsruuti. Algus punkti pidime mitmel korral muutma, sest ronimisest ei tulnud midagi välja, kui pliidid on tugevalt väljapoole kaldu ja negatiivsed nurgad pea kohal.
Samuti luhtus üks üritus, kus olime jõudnud üle poole köie jagu ronida ja pidime uuesti alla tulema, kuid siis jäi köis prakku kinni ja selle kätte saamiseks tuli ülese ronida. Olime piinlikus olukorras, kui raadiosidet meenutavaks kellaks kaasa võetud äratuskell märku andis peatsest ühendusest laagriga ja meie oleme ikka veel marsruudi alguses.
Sellest saime innustust ja peale ühendust leidsime õige marsruudi üles.
Joosu ronis ees ja pani tugi köie ja saime esimesest ehamatusest üle ja edasi otsisime instruktorite jooniste järgi olevaid kohti ja naeltega tähistatud kontrollpunkte.
Leidsime need üles ja olime veendumusel et nüüd läheb kõik õieti. Marsruudil oligi kalju kaetud kohati nõrgjääga ja seal pidigi kassidega ronima kaljut.
Ühe suure pliidi peal tuli teha pätti, et ulatuks kinni võtma nukkidest ja naelast, mis kõrgemal seinal oli. Nii ma siis Joosut upitasin, kuni ta sai ennast enesejulgestusse panna. Joosu pani tugi köie ja ma shumaaritasin üles. Kuid eelnevalt jaama tegemisel oli Joosul üks friend käest pudenenud ja kukkunud eemale kalju nukile õnneks jäi seisma 5cm servast tõin selle ära.
Jõudes kontrolltuurini ja võttes eelmise grupi kirja sealt nägime, et oleme kõigest paarkümmend minutit maas nende ajast, kuid arvestades seda, et alguses läks aega kõvasti seinale saamisega, siis oli olukord rahuldav ja meeleolu tõusis kohe. Tegime väikese suupiste ja liikusime edasi tipu suunas.
Pärast kontrolltuuri on ees suuremat sorti kaldus terrass rusuga kaetud. Terrassi üleval servas aga sisenurk, mis on marsruudi võtmelõik. Tegemist on keerulise kohaga kuhu on raske julgestust teha. Sinna soovitan kindlasti kaljunaelu, klemmidele ja friendidele on raske kohta leida. Tegemist on pudedast kivimiga ja ülevalt kukkunud kivid on kõik nukid maha löönud.
Et oleks võimalik kuhugi toetada ja saaks ronida tuli alla panna kassid. Sain teha küllaltki kehvadesse oludesse punkti ja sealt Joosut julgestada. Kes läks kasside krõbinaga nurka surudes ja suure ähkimisega üles oli kõva pingutus. Õnneks oli vahepeal ka jäetud seina kalju nael mida kasutada sai. Natuke üleval pool kuulsin hääli, .. siit ei tahaks nüüd küll alla sadada... äh-puhh. Tegemist oli võtme lõiguga ja seda ta oli. Pärast alt shumaariga üles tulles paistis see tõsine ronimine olema. Tubli töö Joosu.
Varsti pärast võtmelõiku hakkab paistma Kristall sandarm. Marsruut läks sandarmist vasakult ja siis pööre paremale mäeküljele vindiga ümber kontraforssi otsa üles üle kuluaari harjale ja sealt tippu. sama rada mis 2A. Paraku ei osanud otsustada millisest kuluaarist peaks tõusma harjale ja sealt läks palju kuluaarikesi. Tulemus oli see et pidime jääpuure panema ja julgestama ning liikuma tippu harjast madalamal. Seal tuli ronida mis me aega ka raiskas, keerasime harjale liiga hilja see oli vahetult enne tippu.
Tipus oli ilm väga kehv ja me ei näinud kus on teised Tju-Tju tipud.
Tipus olime kell 15:50. Tipukiri samast päevast 23 inimest mööda 2A marsruuti Tju - Tju 2. lääne tipp. Töö tehtud, nüüd on mööda 2A marsruuti alla ja see on lumehari liustikule.
Süües ja juues ning tipukirja kirjutades aga ei pööranud tähelepanu sellele, et me ei jälginud kuhu poole harjal me liikuma peame. Joosu oli seda marsruuti mööda käinud Tju - Tju tipus ja asi pidi olema lihtne.
Hakkasime laskuma. Ilm oli pilves ja me ei aimanudki et me liigume vales suunas ja 2A on saanud 3A. Liikusime lääne asemel itta. Võtsime ära ka järgnevad Tju - Tju tipud Kesk-, Pea-, Idatipp. Kuskil keskel saime aru, et asi on jama sellel 2A marsruudil ei tohiks selliseid elemente küll sees olla. Kahes kohas tuli tülhverdada. Klemmid ja julgestusvahendid olime tipus kotti pannud ja neid ei kasutanud ronisime vabalt ümber nuki julgestust tehes. Olles kõik Tipud läbi roninud ja jäänud oli laskumine kurule. Seda osa me ei teadnud ja osanud arvata, mis seal ees ootab. harjal olles oli mõtte minna kuluaari mööda alla aga seal tundus see liig riskantne, kuna ei olnud veel täit kindlust selles, kummale poole mäge siis me laskuksime. Homme on laagrist lahkumine ja buss ootab kell 12:00 oru alguses. Öö peale jääda ei saa.
Kell oli umbes 20:00 kui olime kõik tipud läbi roninud ja liikusime lumiseid terrasse pidi mööda mää lõuna külge allapoole ja all paistis aeg-ajalt liustik ja läänepool seinal suur lumekuluaar, kust kindlasti saab alla. Liikusime sinna suunas peakohal olid juba seinad ja leidsime tülhvri tegemise köied. Ju siit siis mõni 5`ne marsruut alla tuleb. Tülhverdasime ennast alla järjekordsele terrassile ja sealt oli kuluaar vaid hüppe kaugusel. Kuluaarist alla minek oli lihtne kuigi vahepeal paistis kuluaar järsult kukkuv ja me polnud kindel, et seal niisama alla saab. Kuivema soojema aastaga vast ongi seal kalju sein vahel aga nüüd oli see järsk lumesein, mis oli küllalt tihe meid kinni pidamaks.
Alla jõudsime kiirelt ja olime telgi juures vahetult enne järjekordset raadio seanssi laagriga 21:00. Teised seal telkijad olid meie ronimist päeval jälginud ja nägid kuidas me tipu all vea tegime ja olid kursis sellega, et liigume 3A marsruudilt alla. Igatahes kuum tee meid ootas ja tunne oli hea. Kuigi meil laskumine valesti läks.
Järgnes asjade pakkimine ja kell 22 pimedas asusime teele alpilaagrisse, et jõuaks bussile, mis meid oru suu juures järgmisel päeval ootab. Laagrisse tagasi jõudsime kell 2.

Ullu Tau alpilaagri koduleheküljelt saadav info marsruudi kohta:

16) 4 - kombineeritud marsruut (kalju + lumi-jää).