Elbruse idatipp (5621 m) põhjast, 17. juuli 2002 (grupp 5 in.)

4) 17. juuli 2002

6) 1-alpinism, tehniline klass
7) Kesk-Kaukaasia (Venemaa)
8) Elbruse idatipp põhjast
9) Jaan Ainelo + Mart Kainel + Taavi Kainel + Toivo Laan + Jüri Vilismäe
10) 2A
11) 5621 m (5633 m GPS järgi)

12) M.K.: terve päev ilus päikesepaisteline ilm,  mõõdukas tuul.
J.V.: Kogu matka ajal olid ilmad üsna head. Peaaegu kõik hommikud olid ilusad, õhtupoole ilm tavaliselt halvenes, kuid see ei seganud meid. Tipu tegemise päev oli peaaegu ideaalne. Öösel 5-10 kraadi külma. Allpool tuulevaikne, kuid alates 4500 meetrist kõva külm tuul. Nähtavus hea, taevas praktiliselt pilvitu.

13) Tipputõusu alustasime Severnõi Prijutist (3700 m), seega kõrgustevahe umbes 1900 m.

14) M.K.: pakuks analoogselt marsruudiga lõunast 2A.
J.V.: Marsruudi raskuskategooria võiks olla 2A. Asi on analoogiline klassikalise tõusuga lõuna poolt Prijut-11 kaudu. Praktiliselt kogu aeg lumenõlv (ca 30 kraadi). Lume all üksikud praod.

15) M.K.: Elbruse idatipule tõus toimus mägimatka käigus, mistõttu olime eelnevalt aklimatiseerunud. Matka kohta saab lugeda http://www.firn.ee/db/konkurss/TID/02/3002JA01.html.
Marsruudile väljusime 17.07.2002 kell 2.15 Elbruse põhjaprijutist, mis asub Malgenderku liustiku moreenil 3750 m kõrgusel.

Esimesed mõnisada meetrit liikusime mööda kive ja edasi mööda öösel külmunud lund. Esimesed tunnid kasutasime taskulampe. Marsruut oli kogu ulatuses lumine ja kasse ei olnud vaja kasutada (neid polnud ka kaasas). Kuna lõigul enne Lentz’i kaljusid esineb pragusid oli meil kaasas 40 m peanöör, mille jätsime Lentz’i kaljude algusesse. Lumel olid eelmiste päevade jäljed, mis marsruudi ülemises osas olid kinni tuisanud. Samal päeval teisi gruppe meie teed pidi tipus ei käinud. Kraatri servale jõudnud, tuli läbida veel mõnisada meetrit horisontaalset paksu lumega välja, et jõuda idatipu kõrgeimasse punkti. Tipus olime 10.50. Laskusime mööda tõusuteed eriliselt kiirustamata. Alumises osas oli lumi muutunud sulaks ja püdelaks. Leidsime ka ühe kitsa prao. Prijutis olime tagasi kell 15.00. Meie tõus Elbrusele toimus mööda esmatõusu teed 1829. a. Sellest võib lugeda vene keeles: http://balkaria.narod.ru/istoria/miziev/sledy.htm

J.V.: Tõusu lühikirjeldus. Tõus Elbruse idatippu toimus matka 10-ndal päeval. Eelmisel päeval jõudsime nn. Põhjaprijutti, mis on üks onnike 3700 m kõrgusel. Prijutis on ruumi ca 15-le inimesele, ööpaeva eest tuleb maksta 75 rubla. Prijutis elab pidevalt üks mees, kes maja hooldab. Muide, siitkaudu toimus esimene tõus Elbrusele 1829. aastal. Samal päeval tegime aklimatitõusu 4500 m peale. Ilm oli väga ilus ja soe. Lumenõlv oli sula ja pehme, vajus kõvasti sisse. Vanad jäljed olid ees ja rada oli jälgitav. Tuli liikuda seongus, sest paksu lume all oli pragusid.
    Tõusu idatippu alustasime järgmisel ööl kell 2.15. Kaheksast inimesest alustas tõusu 5 kes ka kõik tippu jõudsid. Öö oli kottpime, taevas särasid tähed. Tuul oli vaikne, külma parajalt. Lumi oli kõva ja liikuda hea. Mõnel olid kassid all, teised liikusid ilma nendeta. Seongus me ei olnud, ehkki võib-olla oleksime pidanud olema.
    Kuni Lenzi kaljudeni (4600 m) läks kõik libedalt. Siis aga äkki läks tuul väga kõvaks ja külmaks. Edasine teekond kulges piki üksikute kaljude
ahelikku. Lumi oli jatkuvalt kõva. Nõlva kalle oli kogu aeg ca 30 kraadi. Mõne aja pärast hakkas tõusma päike, ilm oli jatkuvalt ilus, ehkki külm. Pikapeale hakkas kõrgus tunda andma ja samm muutus aeglaseks ja tontsiks. Kell 10 paiku jõudsime tipuplatoole ning idatipus olime kell 10.45. Seega kestis tõus 8 ja pool tundi. Tipus ei olnud ühtegi teist inimest. Kuid oli näha, et Elbruse läänetippu liigub palju rahvast. Ilm oli jatkuvalt ilus,
ehkki tuuline ja külm. Tipus olime rohkem kui pool tundi, siis alustasime laskumist. Laskusime mööda tõusuteed, Põhjaprijutti jõudmiseks kulus 3-4
tundi. Allpoll läks ilm soojemaks, tuul rauges ja lumi sulas.
    Üldiselt on tõus Elbrusele põhja poolt väga meeldiv ja huvitav.

16) 3. J.V.: Marsruudi iseloom: põhiliselt külmunud lumi, tipuplatool pehme parajalt paks lumi.