Sella, mööda lõunaharja, 2B

Alpinism, tehniline klass (kõrgused kuni 6000 m)
Tipu kõrgus meetrites:
2B (vene r.k.)
Bezengi, Kaukasus, Venemaa
04.07.2019
  • Oleg Mirošnikov (grupijuht)
  • Hans Vellama
  • Laur Kangur
  • Andres Käosaar
  • Annika Teder
  • Kristiina Ribelus
  • Rees-Roonius Juurmaa
Kombineeritud marsruut (kalju + lumi-jää)
Ca 250 m (laagrist tipuni ca 1129 m).
Selge, päikseline, soe.

Pildialbumid:
- Alpinismiinstruktorite kool 2019
- Bezengi alpilaager 2019

2019. aasta suvel veetsin poolteist kuud Bezengi alpilaagris. Esimeseks eesmärgiks oli läbida 3.-23. juunil alpinismiinstruktorite kool. Kui see sai edukalt tehtud, töötasin 16 päeva abiinstruktor-praktikandina, juhendades koos oma hea sõbra ja ronimiskaaslase Oleg Mirošnikoviga Tartu algajate gruppi (Andres, Hans, Laur, Kristiina ja Annika).

Lisaks erinevatele õppustele kaljudel, lumel ja jääl, tegime üheskoos 4 huvitavat alpinistlikku tõusu. Neist neljas ehk viimane - mäele nimega Sella (4329 m), mööda lõunaharja, 2B.

Marsruudikirjeldus

- Laskumise algus: 11:05
- Tagasi telkide juures: 14:15

3) Lähenemine:

Alustades Džangi-koši laagriplatsilt, tuleb esmalt ületada sirbikujuline moreenvall, et jõuda välja Bezengi liustikuni. Seejärel liikuda edasi mööda liustikuserva, niiet Varšava lõunanõlvad jääksid vasakut kätt (ettevaatust – kivivaringuoht ja suletud liustikulõhed!). Tuleb mööduda Varšava kolmest lõunakontraforsist, jõudmaks välja Bašhaauzi liustiku tsirkuseni (amfiteatri-kujuline liustikuoru ülemine osa). Mööda tsirkust liikudes tuleb hoida vasakule, jõudmaks Sella lõunaharja jalamile. Džangi-koši hütist 2,5 tundi.

4) Taktika:

Meie 7-liikmeline grupp liikus terve marsruudi üheaegses julgestuses, 3 autonoomse seonguna (esironijaks Kristiina). Seongud:

1) Kristiina, Annika, Oleg;
2) Hans ja Laur;
3) Rees ja Andres.

5) Tõusu lühikirjeldus:

Esmalt tuleb ületada bergšrund (võib olla ka kaetud) ning tõusta seejärel 120 meetrit mööda 30°-kraadist lumenõlva Sella lõunaharjale. Seejärel tuleb tõusta mööda lihtsat harja 60 meetrit, kuni jõuad kaljujärsaku jalamini. Kaljujärsak kujutab endast keskmise raskusastmega kaljusid (60 meetrit, 70° kraadi). Seejärel 60 meetrit mööda lihtsat harja, jõudmaks välja tiputornini. Mööda keskmise raskusastmega kaljusid üles, seejärel mööda riiulit traavers paremale. Edasine liikumine üles-vasakule mööda keskmise raskusastmega kaljuplaate, kuni tipuni. Bergšrundist kuni Sella tipuni ca 3 tundi.

6) Laskumine:

Mööda lumist harja, mis viib Bašhaauzi tipu poole, tuleb laskuda Sella kirdenõlva poole (ettevaatust – vasakul pool harja progressiivselt järsenev nõlv, paremal lumekarniisid!). Kohas, kus hari kitseneb järsult moreeniga kaetud sadulaks, paikneb laskumisjaam (köied / slingid ümber massiivse kivi). Sooritada tuleb grupiga laskumine, ületades bergšrundi ning jõudes taas välja Bašhaauzi tisrkuseni. Tipust ca 1,5 tundi. Sealt mööda liustiku parempoolset serva, mööda tõustes tuldud teed veel ca 1,5 tundi kuni Džangi-koši hütini.

7) Kokkuvõte:

See oli tublile Tartu algajate grupile nende esimese alpinismireisi tehniliselt kõige keerukam marsruut. Hiljem tõusu analüüsides tõid aga peaaegu kõik välja, et see tundus lihtsam kui nii mõnigi eelmine marsruut. See andis tunnistust sellest, et grupp oli kahe nädala jooksul läbi teinud tubli arengu! Tõsi, meil vedas ka sellega, et marsruut oli sel ajavahemikul ideaalses konditsioonis! Reis tervikuna jättis kõigile positiivse elamuse ning sütitas vaid motivatsiooni edaspidiseks!