Gidan, mööda kaguharja, 2A

Alpinism, tehniline klass (kõrgused kuni 6000 m)
Tipu kõrgus meetrites:
2A (vene r.k.)
Bezengi, Kaukasus, Venemaa
29.06.2019
  • Oleg Mirošnikov (grupijuht)
  • Annika Teder
  • Kristiina Ribelus
  • Andres Käosaar
  • Laur Kangur
  • Hans Vellama
  • Rees-Roonius Juurmaa
Kaljumarsruut
170 m (laagrist tipuni ca 770 m).
Vahelduvad ilmaolud: kerge vihm, rahe, vahepeal selgimised, siis jälle lumi.

2019. aasta suvel veetsin poolteist kuud Bezengi alpilaagris. Esimeseks eesmärgiks oli läbida 3.-23. juunil alpinismiinstruktorite kool. Kui see sai edukalt tehtud, töötasin 16 päeva abiinstruktor-praktikandina, juhendades koos oma hea sõbra ja ronimiskaaslase Oleg Mirošnikoviga Tartu algajate gruppi (Andres, Hans, Laur, Kristiina ja Annika).

Lisaks erinevatele õppustele kaljudel, lumel ja jääl, tegime üheskoos 4 huvitavat alpinistlikku tõusu. Neist teine - mäele nimega Gidan (4184 m), mööda kaguharja (2A).

Marsruudikirjeldus

- Laskumise algus: 11:00
- Tagasi telkide juures: 13:45

3) Lähenemine:

Alustades Tjoplõi Ugol’i laagriplatsilt (ca 3400 m) tuleb võtta suund Gidani tsirkuse (amfiteatrikujuline listikuoru ülemine osa) poole. Soovitatav on liikuda piki moreennõlva, mis piirneb Ukju-Malõi vasakpoolse lõunakontraforsiga. Jõudnud tsirkuseni, jätkasime liikumist Gidani kaguharja suunas, tõustes Gidani kaguharja sadulasse. Laagriplatsilt 2,5-3 tundi.

4) Taktika:

Meie 7-liikmeline grupp liikus terve marsruudi valdavalt üheaegses julgestuses, 3 autonoomse seonguna (esironijaks Hans). Vaid mõnel raskemal lõigul vahelduvjulgestus. Seongud:

1) Hans, Oleg, Laur;
2) Annika, Kristiina;
3) Rees ja Andres.

5) Tõusu lühikirjeldus:

Sadulale jõudnud, tuleb keerata vasakule, liikudes konkreetselt mööda kaljuharja (üheaegne liikumine, julgestus ümber kaljurahnude). Ettevaatust – mitte kalduda kaljuharjast paremal asuvatele riiulitele – siin on kaljud väga lahtised. Kaljuharja keskel asub 6-meetrine kaljuseinake – see tuleb ületada otse, ronides piki pragu. Tipueelsest žandarmist tuleb mööduda vasakult (ettevaatust – lahtised kivid!). Pärast seda 20 meetrit suunaga üles-paremale kuni tipuni.

6) Laskumine: Mööda lääneharja (1B)

7) Kokkuvõte:

Tõus on tehniliselt lihtne, kuid võrreldes esimese marsruudiga Ukju-Malõile mööda loodeharja (1B), nõuab Gidan siiski rohkem reljeefi lugemist, julgestuspunktide organiseerimist, on algajale tervikuna raskem nii füüsiliselt kui vaimselt. Kui lisada neile teguritele ka keerulised ilmaolud - õnneks ei olnud lisaks vihmale, rahele ja lumele vähemalt äikest, misjuhul oleksime kohe otsa ringi keeranud - siis on arusaadav, et meie grupil võttis tippu jõudmine üsna kaua aega!