Kazbek

Alpinism, tehniline klass (kõrgused kuni 6000 m)
Tipu kõrgus meetrites:
2A
Kaukaasia, Gruusia
20.08.2017
24.08.2017
  • Hendrik Proosa (grupijuht) (Jõudis kõrgusele: 5033m)
  • Uku Rooni (Jõudis kõrgusele: 5033m)
  • Kea Kiiver (Jõudis kõrgusele: 5033m)
  • Triinu Rooni (Jõudis kõrgusele: 5033m)
Raskuskategooria grupi hinnangu järgi:
2A
Kombineeritud marsruut (kalju + lumi-jää)
3293 m (Stepantsminda 1790m, tipp 5033m)
Minek ja tulek ilusa ilmaga, vaid tiputõusu ajal tugev tuul ja tipus alates viimasest sadulast halb nähtavus. Tipus ei näinud kahjuks midagi sest olime pilve sees.
Tsiteerides Kertu Jukkumit, siis Kazbek, see pole jalutuskäik alpiaasal! Vaid hoopis kivihunnikus ja liustikul. Aga veidi ikka ka alpiaasal.

Fotoalbum

Enne Kazbekile suundumist tegime aklimatiks ja üldise vormi turgutamiseks ka viiepäevase mägimatka Sepantsmindast ida/kagu poole jäävas piirkonnas. Liikusime Stepantsmindast jala Sno külani ja sealt orgu mööda põhja poole. Külastasime teadmata nimega kuru, kust avanes väga hea vaade Kazbekile ning ületasime sellest idasse jääva kuru kõrgusega ~3600 m ning liikusime edasi mööda järgmist orgu. Ületasime veel ühe teadmata nimega kuru kõrgusega ~3450 m ja peale pikka väsitavat laskumist jõudsime tagasi Sno jõe orgu. Seal liikusime ülesvoolu kuni paremale keerava vähekäidava matkarajani, mis viib ringiga tagasi orgu, kust laskudes jõuab Juta asulasse Sno jõe ääres. Piirivalvurid kelle putka oli käänukoha lähedal, ütlesid et ega sealt eriti kedagi ei käi, aga kes on läinud, pole tagasi tulnud nii et ju saab läbi. Läksime proovisime, sai läbi küll. Väike harjatraavers viib sealt Chaukhi kurule 3431 m, mida ületab tihedalt käidav Juta-Roshka matkarada. Kurult alla läksime mööda seda rada ning jõudsime lõpuks alla Sno orgu Juta asulasse, kust sebisime õhtuks auto et sõita tagasi Stepantsmindasse. See oli siis aklimatiks ja soojenduseks.

Kazbekile hakkasime astuma otse Stepantsmindast jala. Kiirelt jõudsime kiriku juurde, miskis matkakirjelduses olevat aega vähendasime umbes kahekordselt. Kiriku juurest edasi viib tihedalt matkajaid täis rada, mida mööda tatsusime õhtuks telkimisplatsini, kus juba kõvasti telke ees oli. Lõime oma laagri ka samasse püsti.

Järgmine päev oli sihiks meteojaam umbes 3670m kõrgusel. Kõmpisime üle liustiku ja lõunaks olime kohal. Alguses sai veidi telgikohti otsitud sest rahvast oli palju, aga üks grupp valmistus just lahkuma ja saime nende täitsa hea koha. Mingi onkel käis korra seletamas, et tuleb mingit raha ka maksta, aga me võtsime vabalt ja kui Uku mingi hetk käis majas vaatamas, mis seal toimub, siis mingit kohta ega kedagi keda raha huvitaks ta sealt ei leidnud, nii et ei maksnud lõpuks midagi. Ühtul käisime ka lähedalasuva künka otsas palvemaja juures.

Meteo juurest oli järgmine plaan panna laager püsti liustikule liustikusadula alla, kust oleks hea kiire tipuüritust teha. Mõeldud tehtud. Lükkasime laagri umbes 3300 meetri peale kust leidsime varasemad telkimiskohad. Veidi kaevamist-raiumist ja sobivad augud telkidele saidki valmis. Ilm oli jätkuvalt ilus.

Hommikul oli äratus kell 3:30 ja liikuma saime kell 4:15. Õthul oli tee valmis tehtud, priimusega jamama ei hakanud. Tiputõus kulges rahulikult, ilm oli madalamal veel ilus, aga tuuline. Tipueelsel sadulal hakkasime pilve sisse jääma ja tipus ei näinud üldse midagi. Olime sel päeval tipus esimesed, tervise üle keegi ei kurtnud ja peale ilma polnud häda midagi. Tippu jõudsime 6:50, tegime kiirelt pilti ja tulime tulema sest näha polnud midagi ja kõva tuul puhus. Laskumisel kohtasime esimest vastu tulevat gruppi tipusadulast veidi allpool suure jääprao juures, edasi tuli vastu juba kõvasti rahvast niiiGruusia kui Vene poolelt. Paar suurt gruppi võtsid väga veidra tõusujoone, sisuliselt hakkasid liustikusadulalt otsejoones tipu poole tõusma, mitte ei liikunud mööda laugemalt tõusvat rada nagu kõik teised. Mis nende "kavalast" plaanist sai, me ootama ei viitsinud jääda, aga 10-12 inimest samas köies üritades mööduda järsul nõlval sama pikast köiskonnast oli päris veider vaatepilt. Enamus aega veetsid nad samas kohas paigal seistes, sest kellelgi oli vaja midagi kogu aeg kohmerdada.

Laagrisse tagasi jõudsime kell 8:44, Uku keetis kisselli ja siis keerasime magama. Lõuna paiku ajasime kargu alla, keetsime süüa ja panime kodinad kokku. Laskumine liustiku külgmoreenidel oli päris ebameeldiv, kuna jääsillad sulasid pidevalt ning rada oli suhteliselt "pehme". Osad grupid arvasid et on hea mõte passida just seal, kus silmnähtavalt oli alles hiljuti alla tulnud suuri kivivaringuid (mida seal eelmisel päeval polnud) ning ümberringi pudises väiksemaid ja suuremaid, paraja külmkapi mõõtu kive. Jätsime kivipallurid passima ja andsime jalgadele valu. Õhtuks jõudsime tagasi muruplatsikestega laagripaika, kus veetsime ka esimese öö. Laskumise lõpuosa oli päris vaevaline kuna mõtlesime proovida "poolakate rada" mööda moreenvalle, mitte rada kust me liustikule tõusime. Jõudsime järeldusele et poolakad võivad oma raja toppida sinna kuhu päike ei paista. Õhtul vedelesime murul, keetsime grokki ja uudistasime teisi matkajaid. Suutsime pakkuda ühele grupile ka veidi elevust ja mõtteainet kui nende tunnikese kestnud telgipüstitamise etenduse järel lõime oma telgid üles umbes kahe minutiga.

Nektariinid ja vein silme ees laskusime viimasel matkapäeval Stepantsmindasse ja jõudsime tagasi tuttavasse kämparisse, kus enne Kazbeki poole suundumist ööbinud olime ja kuhu jätsime ka veidi ebavaajalikku kraami hoiule.

Varustus
Varustusest oli meil kaasas 30m 8mm köis, igaühel kassid, kirka, vöö ja paar karabiini, repsakat ja muud pudipadi. Kaks 2-inimese telki, Primus Omnifuel priimus bensiini ja igaks juhuks ka paari gaasiballooniga. Gaas oli kaasas kuna priimuse pump hakkas eelneval matkaringil veidi kahtlaselt lekkima ja jalgratta sisekummist lõigatud tihendud ei tundunud 100% lollikindlad.