Urali idatipp, mööda põhjaseina, üle sadula, 4A

Alpinism, tehniline klass (kõrgused kuni 6000 m)
Tipu kõrgus meetrites:
4A (vene r.k.)
Bezengi, Kaukasus, Venemaa
28.07.2017
  • Rees-Roonius Juurmaa (grupijuht)
  • Anastasija Bosiha
Raskuskategooria grupi hinnangu järgi:
4A
Kombineeritud marsruut (kalju + lumi-jää)
550 m
Selge, päikseline, sademeteta

Marsruudi tehniline aruanne
Marsruudi tõusujoon
Marsruudi UIAA-skeem
Alpilaagri fotoalbum
Video, pildid ja muljed...

1) Töötundide arv: 11h 10min

- Klemme: 8
- Jääpuure: 25

4) Lähenemine:
Marsruudieelse bivuaki rajasime Urali põhjaseina naabrusesse, Malõi Ukju liustiku servas paiknevale moreenvallile – Tjoplõi Ugoli laagriplatsilt 1,5-2 tunnine matk. Bivuakist omakorda marsruudi algusesse jõudmiseks tuleb lihtsalt jalutada 30 minutit risti üle liustiku, suunaga Urali põhjaseina poole.

5) Lõikude lühikirjeldus:

R1  Mööda jäänõlva 400 meetrit (55°) otse üles, suunaga harja poole ning ületades nõlva algkolmandikus ka bergšrundi.
R2  Mööda jääd ja kaljusid traversseerida ümber Ural Malõi tipu 100 meetrit (65° III-IV) üles-paremale, suunaga Urali idatipu eelse sadula poole.
R3  Marsruudi võtmelõik: mööda kaminat 50 meetrit (90° IV-V) kuni järgmise jaamakohani.
R4  Mööda seinaosa 40 meetrit (70° III-V) üles ja kergelt vasakule.
R5  Mööda sisenurka ja väikest seinakest 20 meetrit (60-70° III-IV) kuni tipuni.

6) Reljeefi iseloom:
Valdav osa marsruudist kulgeb mööda jäänõlva, kus tuleks tõusutee valida nõnda, et mitte sattuda kohakuti võimalike kaljusaarekestega nõlva ülaosas, kust temperatuuri tõustes võib vallanduda väikeseid kivivaringuid. Marsruudi kaljuosa on heas konditsioonis ning väheste lahtiste kividega.

7) Reljeefi iseloom:
Laskumine tipust kuni tiputorni eelse sadulani kulgeb mööda tuldud teed: 2x60 meetrit topeltköiel laskumist. Sadulalt edasi on võimaliku kivivaringuohu vältimiseks soovitatav laskuda mitte mööda tõustes tuldud teed (traversseerides ümber Ural Malõi tipu), vaid ronides mööda harja, otse üle Ural Malõi. Ural Malõi tipust toimub laskumine edasi mööda laugemat ja lumisemat 3B marsruuti, vältimaks taaskord päeva teises pooles kivivaringuohtlikuks muutuvat jäänõlva.

8) Taktika ja stiil:
Terve marsruudi vältel kasutas seong julgestuseks kahte dünaamilist köit. Osaliselt ohutuse kaalutlustel, peamiselt aga selleks, et hiljem tipust kiiremini topeltköitega laskuda.  Nii esironija (Rees) kui järgironija (Nastja) läbisid kõik lõigud vabaronimisega.

9) Kokkuvõte:
Antud marsruut on üks kahest tavalisemast Tjoplõi Ugoli piirkonna 4A kategooria marsruudist. Kui võrrelda seda teisega – Ukju mööda lõunaribi – siis Ural on selgelt vaheldusrikkam ning põnevam, võimaldades enne tõsisemaid tõuse „lahti ronimist” nii jää- kui kaljureljeefil. Marsruut oli läbimise hetkel heas korras, kuid kuna marsruudi põhiosa kulgeb mööda jäänõlva, sõltub selle seisukord paljuski ilmaoludest. Vältimaks võimalikke kivivaringuid tuleb jäänõlv läbida võimalikult vara hommikul ning kiiresti.