Breithorn, Midi platoo

Chamonix
08.07.2012
14.07.2012
  • Grete Kindel (Jõudis kõrgusele: 4164m)
  • Hedi Peterson (Jõudis kõrgusele: 4164m)
  • Piret Värnomasing (Jõudis kõrgusele: 3842m)
Kombineeritud marsruut (kalju + lumi-jää)
2006 meetri kõrguselt tõstukiga 3479 m kõrgusele, sealt jalgsi 4164 m kõrgusele Breithornile. Chamonix 900 m kõrguselt tõstukiga 3842 m, jalgsi laskumine 3532 m kõrgusele, tõus 3842 m kõrgusele, tõstukiga 2317 m kõrgusele ja sealt jalgsi 900 m kõrgusel
Vihma, udu, tuult, lund, päikest, äikest.
08.07 Alustasime sõitu Collonges-sous-Salève külast Chamonix poole, et teha jääõppuste päev ning ööbida Mer de Glace liustikul. Hommik oli vihmane, aga Chmaonix´e jõudes läks ilm ilusaks, päike tuli välja. Mer de Glace´le läksime rongiga.
Üles jõudes otsustasime läbi käia ka Mer de Glace sisemuses paiknevast näitusest. Liustikule lähenesime alt. Trepid, mis lähevad alla Mer de Glace liustiku näitusele, seal on vahepeal ka üks värav, mida mööda saab otse liustikule, ilma, et peaks eemal olevaid redeleid kasutama. Raja algus on küll veidi rusune, aga täiesti käidav.  Umbes pool tundi kõndimist ning olime kohas, kus hakkasime läbi viima oma õppusi. Ülesandeks sai kaaslase päästmine lõhest. Harjutuse tegime kõik kordamööda läbi. Liustik on üks populaarseimaid õppuste läbi viimise kohtasid. Lõhesid leidub palju, aga samas ei ole võrreldav lähedal asuva Glacier de Bossons liustikuga, mis on äärmiselt lõheline ja katki.
Õhtul, umbes kella 18.30 ajal lõpetas rong sõitmise ning inimesed lahkusid liustikul. Meie otsustasime oma telgi liustikule püstitada, et öö seal veeta.

09.07 ärkasime 06.00, et asjad kokku panna ning õigeks ajaks redelite juurde jõuda. Hommik oli selge ja karge. Umbes 07.30 olime redelite juures. Rahvas juba liikus, kuid massid polnud veel kohale jõudnud. Tänu sellele, et olime varakult redelite juurde jõudnud, saime ka rahulikult üles liikuda. Redelid on paigutatud kahe erineva rajana, ühed redelid üles tulijate jaoks, teised alla minejate jaoks. Seekord miskipärast kasutati mõlemaid radu alla minemiseks, ju siis kellaaeg oli nii varajane, et arvati, et keegi liustikult ei tule. Eksisid ning pidid uuesti üles ronima, et meile teed anda. Peale meie oli teisigi üles minejaid.
Edasi kulges meie teekond nii: Rongijaam-Chamonix-Cervinia (Itaalia). Plaan oli minna Breithornile, mis asub Itaalia ja Šveitsi piiri ääres. Selleks sõitsime Cerviniasse. Kohale jõudsime umbes 16.00. Ilm Itaalias oli väga hea, selge ja kuiv. Cerviniasse jõudes oli plaan tõstukiga liikuda üles viimasesse tõstukijaama. Kahjuks selgus, et olime hiljaks jäänud ning meile anti võimalus tõusta esimesse tõstukijaama, Plan Maisoni, mis asus 2500 m kõrgusel. Esimene tõstukijaam on öösiti lahti ning seal on palju ruume, kus suusatajad saavad oma aega veeta. Otsustasime, et kasutame olukorra ära ning ööbisime tõstukijaama piknikualas. Majas olid ka tualetid ja vesi, seega hea mugav olemine. Samas majas asub ka hotell.

10.07 ärkasime 06.00, et enne tõstukijaama töötajate tulekut asjad kokku panna. Kuna eelmine päev saime osta piletid ainult esimesse tõstukijaama, siis paluti, et me piletid järgmistesse tõstukijaamadesse ostaksime esimesest tõstukijaamast. Esimeses tõstukijaamas on piletimüügikassa, mis töötab ainult suusahooajal, hooaja välisel ajal tuleb piletid osta tõstukioperaatori käest.
Edasi tõusime tõstukitega viimasesse jaama, kus oli plaan oma baaslaager püsti panna. Kuna üles jõudes oli ilm päikseline, siis otsustasime laagri püstitamise õhtuks jätta ning esimesel päeval Breithorni (4164 m) otsa matkata. Raja algus kulgeb üle suusaradade, mis olid ka tol hetkel kasutusel. Edasi liigub rada läbi tunneli järgmisele rajale ja sealt keerab rada platoole, mis kulgeb kuni Breithorni jalamini. Breithorni jalamini jõudes teatas Piret, et tema läheb tagasi, kuna tervis jupsis. Edasi jätkasime Hediga kahekesi. Nõlv oli rahvast täis ning ilm pööras hetkega tuisuseks. Tipu poole liikusime aegamisi. Tippu jõudes oli nähtavus kohati täiesti olematu ning tuul vali (ilmateate kohaselt ca 50 km/h 4000 m kõrgusel) ja külm. Tipp on iseenesest väga lauge ning seal pole ühtegi maamärki. Üles liikusime umbes tund ning alla läksime poole kiiremini (liikumine arvestatud platoolt). Liikusime tagasi tõstukijaama, kus uurisime järgnevate päevade ilma kohta. Selgus, et kehv ilm on ka järgmistel päevadel. Lubas äikest ning tuult 55-60 km/h. Otsustasime mitte jääda baaslaagrisse ning läksime uuesti Cerviniasse tagasi, et sealt edasi Chamonix´e minna.
Õhtuks jõudsime Chamonix´e.

11.07 ärkasime hilja umbes kell 08.00 ning läksime linna gaasi ostma. Aega kulus palju ning kui oma tegemised saime nii kaugele, et üles Aguille du Midi tõstukijaama tõusta, selgus, et tõstukid lõpetasid rahva üles vedamise, kuna üleval oli ohtlikult tugev tuul. Ülejäänud päeva sisustasime Chamonix kaljuradadel ronides. Kaljuradadel oli palju rahvast ning sellest tulenevalt pidime leppima kõige lihtsamate radadega.

12.07 ärkasime 05.30, et jõuda 07.00 tõstuki peale. Tõstukid töötasid ning jõudsime üles Aguille du Midi tõstukijaama, kus panime varustuse peale ja hakkasime vaikselt mööda Midi harja alla platoole liikuma. Laskusime seongus, Piret kõige ees, siis Grete ja Hedi oli viimane. Midi hari on umbes 50 cm laiune lume riba, millel liikumine on üsna keeruline, eriti, kui vastu tuleb rahvas. Harja mõlemad küljed on järsud ning iga kõrvale astumine nõuab omajagu julgust. Tõstukijaamast platoole on umbes 300 kõrgusmeetrit. Edasi tuleb tasane platoo. Mööda platood liikusime Mont Taculi lähedale, et seal oma laager püsti panna. Kuna me jõudsime platoole üsna hilja, siis otsustasime selle päeva puhkepäevaks jätta, et järgnevatel Mont Taculile ja Mont Mauditile ronida. Laagrit püstidades saime uudiseid Eestist, et Mont Mauditil oli laviin, kus oli 9 hukkunut. See uudis tegi meid ettevaatlikuks. Sellel päeval luusisime mööda Midi platood ringi ning käisime Kosmikute hütis. Päeva jooksul tegime plaani, et öösel alustame tõusu Mont Taculile.

13.07 ärkasime kell 2.00 öösel, taevas oli selge, mõned üksikud pilved. Otsustasime veel pool tundi oodata ning kui uuesti taevast kontrollisime, siis oli täiesti pilves. Arvestasime eelmise päeva sündmusi ning mõtlesime ilmaolusid uuesti kell 4.00 kontrollida. 4.00 ärgates oli väljas tugev tuul ning otsustasime Mont Taculile mitte minna. Magasime edasi. Ärkasime lõunal ning tundsime, et väljas oli tuul veelgi tugevnenud. Terve see päev olime tuulevangis, Midi harjale ei julgenud tugeva tuulega minna.

14.07 ärkasime hommikul 08.00 ning väljas oli tugev lumetuisk. Telk oli lume all. Läksime telki välja kaevama ning nägime läbi tugeva saju inimesi Midi harja poole liikumas. Kuna meil Piretiga oli 17.07 lend, siis mõtlesime, et ehk on targem just nüüd minna, sest teiste värsked jäljed on ees. Panime telki kokku ning tundus, et tuul tugevnes veelgi. Kuid siiski otsustasime lahkuda. Seongus samas järjekorras kui laskudes.
Eelmiste jäljed olid kadunud ning me läksime harjale üsna järsust kohast. Harjale jõudes läks ilm hetkega selgeks ning harja mööda üles liikudes oli päike väljas. Jõudes tõstukijaama selgus, et tõstukid ei tööta tehnilise rikke tõttu. Meid lubati jaama võrra madalamale viia. Saime tõstukiga 2317 m peale ning sealt laskusime mööda matkarada Chamonixe (900 m). Laskusime umbes 2 tundi.