Monte Rosa

Valais Alpid, Šveits
27.07.2012
10.08.2012
  • Kalle Kiiranen (grupijuht)
  • Meelis Vind
  • Jüri Vilismäe
Raskuskategooria grupi hinnangu järgi:
I rk, V elementidega
Kombineeritud marsruut (kalju + lumi-jää)
Tõusude summa - 5374 + 2140 = 7514 m ;
Laskumiste summa - 4159 + 3060 = 7219 m
Vahelduvad - nii päikesepaistet kui vihmasadu. Rohkem siiski esimest.
Põhieesmärgiks oli Šveitsi kõrgeim ja Alpide kõrguselt teine tipp - Dufourspitze (4634 m). Aklimatiks oli plaanitud väike matk Findeli ja Gorneri liustikel üle Stockhorni kuru (3387 m, ca 1B), koos tõusudega lihtsatesse Oberrothorni (3414 m) ja Stockhorni (3532 m) tippudesse. Peale puhkepäeva Gorneri liustiku moreenidel tõuseme Monte Rosa hütini ja veel kõrgemale platoole (3355) ning sealt siis 7. päeval - piki lääneharja Dufourspitzele (4634, PD+). Laskumine tagasi laagrisse, kas sama teed pidi või Silbersatteli kaudu. Järgmisel päeval laskume alla Monte Rosa hüti juurde ja sealt üheskoos Zermatti, kus paar päeva puhkame. Matka teises osas oli ette nähtud grupi jagunemine - kes üritab Matterhorni (4477 m, AD), kes - Breithorni (4164 m, F+). Seega, eesmärgiks olid tipud, matk oli vaid aklimatiks. Kilomeetreid tuli seetõttu tagasihoidlikult - ca 60-70 km.
Seega - seekordne retk Šveitsi Alpidesse koosnes 2 etapist:
I. Ühismatk 27.07-03.08: Zermatt (1600) - Findelbach - Flue - Oberrothorni tipp (3414 m, kõik 9 tipus) - Findeli liustik - Stockhorni kuru (3387, 1B) - Stockhorni tipp (3532 m, 7 inimest) - Gorneri liustik - puhkepäev 31.07 (3 inimest tegid matka Monte-Rosa hüti juurde ja tagasi) - Gorneri liustik - Monte Rosa hütt (2883) - Ülemine platoo (3500) - Dufourspitze mööda lääneribi (4634 m, PD+, üritas 7, tippu jõudis 5 inimest) - Silbersattel (4515) - Ülemine platoo (3500) - Monte Rosa hütt (2883) - Gorneri liustik - Gornergrat - Rotenboden (rongiga) - Zermatt (1600). Ühtekokku ca 50 km. Tõusude summa - 5374 m ; Laskumiste summa - 4159 m.
II. A-rühm 06.08-10.08: Zermatt (1600) - Schwazsee (2583, tõstukiga) - Hörnli hütt (3260) - proovitõus Matterhornil kõrguseni umbes 3800 m - Hörnli hütt - Matterhornil tõus umbes kõrguseni 4100 (AD) - Hörnli hütt - Schwazsee - Stafelalp - Zmutti org - Zermatt (1600). Ühtekokku ca 10 km. Tõusude summa - 2140 m ; Laskumiste summa - 3060 m. B-rühm tõusis samal ajal Breithornile(4164 m, F+).
Veebileht päeviku ja piltidega: http://kiiranen.era.ee/matk/2012-alpid/
Aklimatiringi ülevaade:
R, 27. juuli. Ärkame Zermatti kämpingus kella 6:30 paiku - ilm on ilus. Peale hommikusööki paneme laagri kokku ja pakime seljakotid. Tekitame ühe suure koti, kuhu paneme need asjad, mida esimesele ringile kaasa ei võta. Peremees tuleb kell 8:20 - kanname suure koti tema ruumi. Hoidmistasu on 3 franki ööpäevas. Liikuma saame 9:30. Liigume kiriku juurde, sealt vasakule üle silla ja siis mööda kitsaid tänavaid ja treppe ülespoole. Mahamärgitud nooled aitavad teed leida. Paljudel majadel on siin nimed - näiteks leidsime ühel kirja "Haus Firn". Lõpuks oleme Zermatti viimastest majadest möödas ning tugev rada hakkab tõusma Findelbachi paremkaldal männimetsa vahel ülespoole. Org ise on kanjon, üle mille kulgeb ka Gornergrati raudtee. Tee keerutab jõudsalt ülespoole, puhkame tihti - esimene matkapäev ikkagi! Ühe peatuse ajal näeme, et Findelbachi vastasnõlval, otse raudteesilla kõrval "lastakse vesi lahti" - vägev juga paiskub alla kanjonisse. Tee ääres on kohati mõnusad pingid, kus head soovid 4 keeles, sh. ka meie grupi enamusele arusaadav "Great to see You!". Jõuame jahedast metsavarjust välja, nüüd pole pääsu kõrvetava päikese eest. Tee äärde jäävad esimesed teemajad, kus terrassil või sees saab einestada ja jalga puhata. Edasi on teede hargnemised, tekib väike vaidlus, kuhu minna. Valime allpoololeva tee (tegelikult on see üks osa Findelalp 5-järve-ringteest: Leisee, Stellisee, Grüensee, Grindjesee, Mosjesee) ja jõuame Mosjesee järvekese (2140) äärde - jääme sinna kella 13 paiku lõunale. Järveke on tegelikult poolkunstlik, all on tugev betoontamm, vesi voolab sinna sisse ka betoonist sängis. Edasi liigume kl. 14:45. Siitmaalt läheb tee juba rohkem mägitee moodi - on kivisem ja kohati voolavad ojakesed. Ikka on veel mets, kuigi kiduram, kui allpool. Oru lõpus on juba tükk aega näha ka Adlerhorni ja Strahlhorni tippe. Esimene on väga iseloomuliku kujuga - ühtlaselt kaldu lumine nõlv, teisel pool - püstloodis kalju. Siis mets lõpeb, algavad alpiaasad ja moreenid. Tee ääres on pumbajaamad ja lumekahurite veevõtukohad - nagu tõkkepuud püsti. Pressime mööda järsku kivist nõlva ülespoole - on aeg hakata otsima laagrikohta. Oleme vana paremkalda moreenvalli peal, nõlvapoolses orus voolavad ojakesed ja on roheline. Sinna siiski ei lasku, tõuseme veel ülespoole, nii et juba on näha Findeli liustikku ja Flue mägihotelli. Kella 17 paiku jääme Stellisee järvekesest (2537) allpool teeäärsele aasale laagrisse. Kõrgus 2461 m. On ka aeg - lääne poolt tõusevad tumedad pilved. Saame telgid kenasti püsti ja pajad tulele, kui hakkab sadama ja müristama. Kella 18.20 paiku sadu lakkab ja Päikegi tuleb välja. Teeme väikese õhtuse jalutuskäigu 100 m kõrgemalasuva Stellisee järve äärde. Teeme ringi ümber järve ja laskume teiselt pool mööda laia teed alla laagrisse. On vaikne, kuid ikka on taevas tumedaid pilvi. Õhtul ilmub noorkuu ja meie Dufourile tõusu ööl peaks olema täiskuu!
L, 28. juuli. Ärkame kella 6 ajal. Öösel sadas, ka hommikul on Matterhorni pool taevas tumedad pilved.Õhk on niiske, kuid rohi juba kuiv. Aeg-ajalt rabistab vihma. Otsustame aktiivseks aklimatiks siiski minna Oberrothornile - mingit tehnilist raskust seal pole. Võtame mõned kerged seljakotid kaasa, ülejäänud kraami jätame telkidesse. Kell 8:30 hakkame liikuma - tõuseme Flualp mägihotelli (2618) juurde. Hakkab sadama - ootame varju all. Väike vahe, liigume edasi vana hüti juurde. Peame sinna ikka vihmavarju minema, kuna sadu tugevneb. Selle hüti põrandad ja lagi on väga kahtlased, igale poole ei ole soovitav astuda. Kella 10:30 paiku sadu lakkab, alustame tõusu. Rada viib veidi tagasi Unterrothorni poole - hea tee viitade ja kristalltee "silmadega". Serpentiinid kivisel nõlval, ühes kohas on lausa 10-15 meetrit tugiköit. Oberrothorni tipus (3414) oleme kõik 9-kesi kella 13 paiku. Mäetipp ise on kaljune, teisel pool on sügav järsak. Meie alustame laskumist kella 13:30 paiku. Kell 15 oleme tagasi Flue hotelli juures - teeme seal peatuse. Vihmasabin. Siis liigume alla oma laagrisse, teeme seal teed. Õhtul sajab jälle. Magama saame kella 22 paiku - udune, niiske ilm.
P, 29. juuli. Ärkame kella 6.45 ajal. Ilm on normis - taevas on sinine, ainult udu liigub alt orust ülespoole. Isegi Matterhorn on näha. Minema saame kell 9:30, liigume Flue hotellist allpool mööda head rada Findeli liustiku paremmoreenvalli taga. Jõuame kena järvekeseni, kus saaks laagerdada. Edasi läheb kivisemaks, peame väheke laskuma ja tõusma rohkem liustiku pool olevale kõrgele teravale moreenvallile. Sealt on näha kogu liustikku ja selle keele juures olevat suurt järve. Vallilt alla laskumine on siiski problemaatiline - järsk konglomeraat! Liigume kitsal moreenvallil ülespoole - kohani, kus hiljuti on suur kivivaring alla tulnud. Samas on ka tuur. Käin all luurel - saab küll siit alla liustikule. Jürka käib ülevalpool vaatamas ja pakub, et sealt ka saab; kuid kardan, et sealne tee viib kõrgemalasuvale Adleri liustikule. Paneme kiivrid pähe ja kindad kätte. Küllalt vastik laskumine üle suure ja keskmise rusu.Ilm on õnneks ilus - Päike paistab, taevas on rünkpilved. Kella 13 paiku oleme all Findeli liustikul ja jääme samasse moreenidele lõunale. Üleval valli peal näeme 3 inimest, nad liiguvad siiski kusagilt sealt kõrgemalt ka liustikule. Peale lõunat liigume juba avatud liustiku paremservas (orogr.), kasse alla ei pane, pole vajadust. On üksikud praod. Jõuame üles platoole, suundume vasakserva (orogr.) suure kivirahnu poole, mis kunagi ilmselt kaljujärsakust alla kukkunud, kuid jääb viimasest siiski piisavalt kaugele. Viskame seal kotid maha ja jääme laagrisse (kõrgus ca 3000 m). Päris tasane siin pole, lisaks voolavad sulaveed. Tasandame telgiplatse, teeme ümberringi ka kuivenduskraave.
E, 30. juuli. Ärkame kell 6:00. Väljas on väga ilus ilm, selge taevas. Vaid all orus on udu. Liikuma saame kell 8:30. Esialgu liigume laugel Findeli liustikul, ülevalpool on mõned praod. Seejärel aga hakkame kaljunukist tagapool tõusma 20 - 30 kraadisel lumenõlval, tehes sikk-sakke. Oleme nüüd oma seonguga (Kalle-Alar-Jürka) jälle ees. Päike kõrvetab korralikult, määrime nägu ja kaela kreemiga. Hoidume madalamale osale, esialgu midagi näha ei ole. Siis aga läheb nõlv laugemaks, nõlva tagant ilmub Stockhorni kaljune tipp ja avanevad uhked vaated kaugemalegi - Monte Rosa massiiv, Castor-Pollux, Breithorn, Matterhorn, Weisshorn...jne. Stockhorni kuru (3387, ca 1B) on lauge lumine sadul, mingit kindlat pidepunkti seal polegi. Meie liigume selle madalamast kohast veidi kõrgemale samanimelise tipu poole ja viskame seal kella 10:20 paiku kotid maha. Naised ei taha tippu tulla, jäävad kurule meid ootama. Mehed võtavad kaasa 1 köie ja kassid all, liiguvad tipu poole. Siitpoolt on tegelikult näha 3 kaljust tippu, Stockhorn on kolmas ja kõrgeim tipp. Hoidume Findeli-poolsetele lume- ja jäänõlvadele, kus kohati on väikesed praod. Harjal on mõned alangud, kus paraku tuleb ka kõrgust kaotada. Viimane lumenõlv on umbes 30 kraadi. Edasi on plaatjate kividega kaetud kaljune, umbes 100-meetrine hari, mille allosas on laotud suur tuur. Siin on ka ööbitud, on kivine telgiase. Lihtne ronimine, kella 12 paiku jõuame Stockhorni tippu (3532) - sealt avanevad veel uhkemad vaated. Stockhorni-nimeline tõstukijaam on lääne pool ja umbes 100 meetrit madalamal. Berni Alpides on ka samanimeline tipp (2190). Oleme tipus umbes 15 minutit. Tagasiteele kulub veidi vähem aega - kurul oleme umbes kell 13. Paneme jälle seongutesse ja hakkame laskuma Gorneri liustikule. Einari seong läheb ees minema ja nad hoiduvad liiga paremale - läheb järsuks ja allpool on aimata jäämurdu. Läheme oma seonguga ette ja laveerime pragude vahelt vasakule laugemale alale, kust juba kannatab ka otse "preisi sammuga" alla laskuda. Edasi on juba lihtsad lumenõlvad. Võtame suuna Gornergrati kaljuse aheliku alla, kus on näha vett voolamas ja isegi ühte väikest järvekest. Sinna mõnusatele silekaljudele jõuame kella 14:15 ajal, kuhu jääme lõunale. Edasi liigume kella 16 ajal - liustik on avatud, kuid jätkub allpool suurte lõhedega, on ka keskmoreen. Käin viimase peal kiikamas, kust mõttekas minna. Vahepeal on ka hiigellõhed, peab palju laveerima. Otsustame, et liigume keskmoreeni läheduses allapoole. Siis aga ületame selle moreeni ja tõmbame seal liustiku vasakusse serva. Bingo! Näen allpool moreenitaskut, kus on tasased platsid ja vesi vulisemas. Laskun alla - tõesti hea koht puhkepäevaks! Teised tulevad ka ja kella 18 paiku jäämegi siia laagrisse. Monte Rosa pool on hiiglaslik moreenvall, mille nõlval hiigelrahnud (vihmaga võivad isegi ohtlikud olla), teisel pool aga on silekaljud ja kõrge liustikuserv. Lääne pool on hästi näha Matterhorni. Altimeeter näitab kõrguseks 2835 meetrit. Käin piilumas ka edasist teed alla - paistab päris normaalne olla.
T, 31. juuli. On puhkepäev, magame kella 8-ni. Väga ilus ilm, Päike paistab juba meie laagrikohale. Taevas põrisevad kopterid. Siit on väga hästi näha Castor-Pollux, Breithorn, Matterhorn. Kõrvaloleval Gornergratil on näha kuplitega Kulmhotelli, tõstukijaamasid ja Stockhorni tippu, kus alles eile olime.Mingi hetk liiguvad üle taevalaotuse ka kõrged kiudpilved, siis on jälle selge. Plaan on täna külastada Monte Rosa hütti (2883) - viimane peaks olema umbes samal kõrgusel, kui meie laager. Päris traavers ei tule kõne alla - ees oleks vastik rusunõlv. Kell 12:25 tõuseme esialgu kõik kergete seljakottidega (või lausa ilma) tagantpoolt moreenvallile. Kuid see on alles esimene takistus - edasi on järgmised vallid - nii moreenid kui silekaljud. Enamus pöörduvad varsti tagasi, vaid 3 jonnakat (Kalle K., Kalle T. ja Alar) jätkavad. Minul on kaasas kirka, teistel - käimiskepid. Hütt on hästi näha, kuid vahepeal on ees võimsad kanjonid ojadega ja silekaljud, kus tuleb sobivat teed otsida ja ronida nii üles kui alla. Kaugel all aga näeme Gornersee moreenijärvesid, mis pidid aeg-ajalt tühjaks jooksma. Kella 15 paiku jõuame lõpuks uhke hüti juurde - terrassil on palju inimesi. Enamus on niisama ilusa ilma nautijaid, tipust tulijaid ei kohtagi. Hüti Monte Rosa-poolne sein on kaetud tumedate päikesepaneelidega - sealt pidi hoone saama energiat. Vardas lehvib Valais kantoni puna-valge lipp. Käime sees vaatamas - heledast puidust karkass ja lauad. Grenzi liustiku paremmoreenvallil on näha rada, mida mööda liiguvad nii üles kui alla matkajad. Meie hakkame ka kella 16:15 ajal sealtkaudu alla liustikule laskuma - seda on kokku ca 300 meetrit. Kuid sellel "otseteel", mida mööda siia tulime, võtsime kõrgust ja kaotasime seda ilmselt hulga rohkem. Moreenvalli lõpus hakkab tähistatud rada mööda kivist nõlva serpentiinina allapoole keerutama. Kohati on järsud silekaljud, kus on rauast või puidust kindlad astmed ja rauast varraste küljes jämedad köied. Liustikul on ka rajatähised - kolmjalad lipukestega. Kohati tuleb laveerida pragude vahel. Saab ilma kassideta (meil polegi neid kaasas), kuid nendega oleks siiski kindlam. Gornersee moreenijärvi siit näha ei ole, on näha vaid ülalt silekaljudelt sissevoolavaid ja alt üle moreenide väljavoolavaid jõekesi. Mida enam keskmoreeni poole, seda künklikumaks ja auklikumaks liustik läheb. Meie peame aga veel liustikult paremale alla saama - seal näivad olla järsemad "augud". Saame siiski päris kenasti ka kassideta alla (ca 2480) ja hakkame tõusma rusunõlva pidi ülespoole laagrisse. Vasakut kätt on silekaljud, üle millede pahiseb alla võimas jõgi. Tõusu on ca 350 meetrit ja see on päris hea nõlv, ei ole värsket rusu, kohati on lausa liivaseid ja rohuseid alasid. Kell 18:15 oleme laagris tagasi - seega 2 tunniga tulime hüti juures siia! Selline "puhkepäev" siis...